Ford Freaks S-MAX Forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

937

IndeksIndeks  PortalPortal  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg InnLogg Inn  

during/ulyd fra servo,hyling fra turbo og bilen fusker under pådrag.

Go down 
2 posters
AvInnlegg
Turbo smax
Big Freak
Big Freak

Antall Innlegg : 66

during/ulyd fra servo,hyling fra turbo og bilen fusker under pådrag. Empty
PosteTema: during/ulyd fra servo,hyling fra turbo og bilen fusker under pådrag.   during/ulyd fra servo,hyling fra turbo og bilen fusker under pådrag. EmptyOns Mar 31, 2010 2:08 am

Kjøpte en 2006 s-max 2.5turbo (bensin) i høst, den har nå gått ca 56000km. Har allerede fått bytte servopumpen en gang pga at den bråkte noe forferdelig. Det viste seg at den var totalhavarert inni. Fordverkstedet fant metalspon inni pumpa, så der har det vært varmt.... Har en misstanke om at den forrige eieren fikk lekkasje og kjørte den tørr... fikk uansett dette dekket på garanti. Det som er problemet nå er at den ny pumpa har begynnt å bråke/dure på samme måte. Skal man virkelig høre servoen tydelig?? Den høres godt både på tomgang og når man kjører. Jo høyere turtall jo høyere lyd fra servo... hva er galt???

En annen ting er at man hører turboen meget godt når man trår på gasspedalen, det er en tynn hylelyd, høres akkurat ut som en bilradio som tar in motorstøy. Så vidt som je vet skal man normal ikke høre turboen. Det er greit viss man trår gassen i bånn ja, men ikke så mye ved så lite gasspådrag. Erfaringer noen??

Motoren har også begynnt å fuske/kutte når man drar litt på. Akkurat som at den lugger/rykker og ikke vil mer. Litt kjipt når man skal ta en forbikjøring og bilen fusker når man ligger på siden.. tar litt lengre tid å komme forbi da, hehe... men uansett.. dette skal jo ikke være sånn. Noen som har forslag på hva det kan være during/ulyd fra servo,hyling fra turbo og bilen fusker under pådrag. Icon_scratch

Dette ble litt mye på en gang, men jeg håper at noen tar seg tid til å hjelpe meg.

P.S. Bilen er ellers en super familie "racer" during/ulyd fra servo,hyling fra turbo og bilen fusker under pådrag. Icon_biggrin

Mvh
Kent
Til Toppen Go down
Richard
Normal Freak
Normal Freak

Antall Innlegg : 22

PosteTema: Re: during/ulyd fra servo,hyling fra turbo og bilen fusker under pådrag.   during/ulyd fra servo,hyling fra turbo og bilen fusker under pådrag. EmptyOns Mar 31, 2010 1:58 pm

Jeg har ikke samme bil som deg, men 140 diesel, men har endel erfaring med diesel turbo biler.
Når det gjelder servoen din, kan jeg bare si at min bråker ikke sånn, men tror det er folk som klager på at servoene bråker endel på s-max, her er det bare erfaringer som teller.

Ang turboen din.....det er ikke noe godt tegn at den bråker når du gir gass...Har du sportsluftfilter? Det kan gi ekstra lyd.
Det du kan gjøre, er å ta av innsugsslangen din (fra luftfilteret) og ta tak i "propelle" inni turboen, og riksle litt i den, det skal ikke være nevneverdig slark der, har du det kan det være tegn på noe gale.

Men det er altfor tidlig at turboen skal ryke nå på den km standen. Er det gammel olje på bilen? Oljen er meget viktig for turboer, kanskje du skulle skiftet til en bedre olje.

Ville og tatt en nøye sjekk på alle vakumslangene som går til turboen og ellers i motoren, lekker de kan det medføre mye tull.
Gå over dem med startgass mens bilen går på tomgang, kommer du til en lekkasje vil motoren ruse seg opp litt når du sprayer på lekkasjen

Fuskingen kan jo ha sammenheng med turboen din, ville sjekket dette før jeg gikk videre med feilsøking her.
Men kan jo være pluggledningene, pluggene, EGR ventilen osv osv.....

Lykke til
Til Toppen Go down
Turbo smax
Big Freak
Big Freak

PosteTema: Re: during/ulyd fra servo,hyling fra turbo og bilen fusker under pådrag.   during/ulyd fra servo,hyling fra turbo og bilen fusker under pådrag. EmptyLør Apr 03, 2010 12:50 am

Hei og takk for tipsene. Bilen er kjøpt fra Ford forhandler i Oslo. Bilen er helt orginal, så vidt som jeg vet ivertfall.. og alle servicer er fulgt.
Har vært en tidligere eier før meg. Den var leaset av en dame during/ulyd fra servo,hyling fra turbo og bilen fusker under pådrag. Icon_eek Ikke for å prate stygt om damer og bil.... men jeg ser for meg masse gass, turtall på kald motor og det er jo IKKE bra for en turbo during/ulyd fra servo,hyling fra turbo og bilen fusker under pådrag. Kopfschuettel . Skal bestille time på verksted etter påske, så får de finne ut av det. Er jeg heldig går det på garantien during/ulyd fra servo,hyling fra turbo og bilen fusker under pådrag. Icon_smile
Til Toppen Go down
Turbo smax
Big Freak
Big Freak

PosteTema: Re: during/ulyd fra servo,hyling fra turbo og bilen fusker under pådrag.   during/ulyd fra servo,hyling fra turbo og bilen fusker under pådrag. EmptyOns Aug 10, 2011 1:13 pm

Hei igjen. Lenge siden jeg har postet noe nå...
Bilen er nå gått litt over 80k og alle de feil og mangler som har vært nevnt tidligere er ordnet for lenge siden. Servoproblemene ble ordnet ved å bytte servo igjen samt bytte servotank, tilhørende slanger, styresnekke, tannstag osv osv.. dette gikk heldigvis på garantien. Årsaken til dette problemet var at tidligere eier hadde varmkjørt servoen, altså fått lekkasje og kjørt den tørr som igjen førte til at systemet ble fylt med metallspon. For å få bukt med dette problemet måtte alt som hadde med servo/styring byttes.
Økt lyd fra turbo var rett og slett pga lekkasje på det lille sidevinduet på førersiden, dette gjorde at turbolyden hørtes veldig høy ut i når man kjørte. Dette ble løst ved å ta ut/av vinduet og lime det på nytt. Rykkingen kom pga feil på en sensor som styrer turbotrykk.
Så og si alt av dette ble somsagt dekket av garanti Very Happy

Neste steg er å få en liten BSR trim.. 270-280hk Twisted Evil
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: during/ulyd fra servo,hyling fra turbo og bilen fusker under pådrag.   during/ulyd fra servo,hyling fra turbo og bilen fusker under pådrag. Empty

Til Toppen Go down

during/ulyd fra servo,hyling fra turbo og bilen fusker under pådrag.
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» ulyd fra servo pumpa
» Sur lukt i bilen - fukt i bilen
» duuur fra servo
» Ulyd S-max 2011 mod. 1,6 tdci