Ford Freaks S-MAX Forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.


937
 
IndeksIndeks  PortalPortal  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg InnLogg Inn  

 

 Erfaring med S-Max i kulde

Go down 
5 posters
AvInnlegg
dag
Normal Freak
Normal Freak
dag


Antall Innlegg : 10
Join date : 06.08.2008
Bosted : Elverum

Erfaring med S-Max i kulde Empty
PosteTema: Erfaring med S-Max i kulde   Erfaring med S-Max i kulde EmptyOns Jan 06, 2010 9:04 pm

Det er veldig kald vinter og erfaringene renner på Erfaring med S-Max i kulde Icon_eek

Jeg har 2.0 diesel med tilleggsvarmer, og har erfart at med småkjøring så kan man ikke bruke denne. Da tømmes batteriet, fordi kupeviften går når man setter den på. I romjulen var batteriet flatt. Har hørt at man bør kjøre minst 30 minutter etterpå dersom forvarmeren har vært i bruk. Når en stort sett driver med småkjøring til daglig vil en i praksis ikke kunne bruke forvarmeren.
Alternativt så man man lade batteriet slik at det stort sett er fulladet.

Har en 7-8 år gammel Bosch KL 1208 lader, og lurer på om den er god nok til å bruke uten å koble fra batteriet. Dersom det kommer spenningspeaker fra strømnettet og laderen ikke klipper disse, skades elektronikken i bilen.

Det virker også som om motoren ikke klarer å produsere nok varme til å komme opp i normal driftstemperatur dersom man forsøker å varme opp kupeen med kun varme fra motoren. Er det mulig å bytte termostat?
Til Toppen Go down
dag
Normal Freak
Normal Freak
dag


Antall Innlegg : 10
Join date : 06.08.2008
Bosted : Elverum

Erfaring med S-Max i kulde Empty
PosteTema: Re: Erfaring med S-Max i kulde   Erfaring med S-Max i kulde EmptyLør Jan 09, 2010 7:17 pm

I dag kjørte jeg tur på en drøy time i -30 til -34 grader. Oppdaget da at motoren ikke holder seg varm når man kjører i 50- og 60-soner. Min teori er at man da kjører på lavt gir, men bruker forholdsvis lite diesel i forhold til omdreiningstallet. Gjennomstrømming av kjølevann øker vel med turtallet og dermed faller temperaturen. I 90-soner steg temperaturen på motoren.

Ved -25 ser det ut til at motoren fint klarer å holde temperaturen.

Det kan jo være at det er en feil på termostaten min. Noen andre so har erfaringer med S-Max i kulde.
Til Toppen Go down
Titanium S
Normal Freak
Normal Freak
Titanium S


Antall Innlegg : 22
Join date : 05.05.2009

Erfaring med S-Max i kulde Empty
PosteTema: Re: Erfaring med S-Max i kulde   Erfaring med S-Max i kulde EmptyMan Jan 11, 2010 12:31 am

Moderne dieselmotorer er så gjerrige på drivstoffet at de ikke produserer nok varme ved lett kjøring. I innstillingene til parkeringsvarmeren kan en stille inn at den skal hjelpe til også under kjøring. Dette hjelper godt, men du vil oppleve at varmeren går litt etter at motor er stoppet.

Vedkommende lading av batteriet fikk jeg installert defa sin vedlikeholdslader som det er tanken at jeg skal bruke sånn dann og vann. Har ikke brukt den enda, og har heller ikke hatt problem med batteriet enda. Jeg har småkjøring og har brukt motorvarmeren en del. Jeg tar riktignok noen langturer i blandt.
Til Toppen Go down
andreasti




Antall Innlegg : 3
Join date : 16.01.2010

Erfaring med S-Max i kulde Empty
PosteTema: Feil på parkvarmer   Erfaring med S-Max i kulde EmptyLør Jan 16, 2010 10:04 pm

Etter å ha hatt flatt batteri i kulda har jeg fått vite fra troverdige kilder at dette sannsynligvis skyldes en feil ved en føler på parkeringsvarmeren. Den skal kobles ut når spenningen på batteriet blir for lav, men gjør ikke det før det er for seint. Antar det kan fikses.
Til Toppen Go down
madmax
Big Freak
Big Freak
madmax


Antall Innlegg : 61
Join date : 03.03.2008
Age : 57
Bosted : stjørdal

Erfaring med S-Max i kulde Empty
PosteTema: Re: Erfaring med S-Max i kulde   Erfaring med S-Max i kulde EmptyTir Jan 19, 2010 10:43 pm

Hadde noen startproblemer i kulda, og fikk da følgende informasjon fra Ford( FFPH er webasto varmeren)
FMN er kjent med at det kan være vanskelig å starte motoren i lave utetemperaturer etter at FFPH ikke har fullført hele syklusen. Det er hovedsaklig DW10 motoren som har dette forholdet, men det har kommet frem på noen 1,8 l også.
Hvis det f.eks er -15*C kaldt og kunden bruker FFPH i bare 15 minutter (full FFPH syklus er 30 minutter pga utetemp under -10*C) vil dette føre til forstyrrelser med glødingen til motoren. Målinger vi har foretatt viser at glødingen avsluttes alt for tidlig og vi antar at dette har sammenheng med at kjølevannet er varmet opp (slik at ECT leser en for høy temp) men at varmen ikke har forplantet seg inn til forbrenningsrommet. Dette medfører at glødingen er tilpasset en varm motor, mens den i virkeligheten er kald og trenger vesentlig lengre gløding.
For de kundene som har problem med dette, er den kortsiktige løsningen å anbefale kunden å kjøre enten en full FFPH syklus før start eller ikke bruke FFPH. Forholdet vil avta ved høyere utetemperatur.
FMN har vært i kontakt med fabrikken ang forholdet, men vet at det er for lite rapporter til at det er åpnet noen sak på dette. Hvis dere har kunder som klager på dette vil vi veldig gjerne at dere sender inn GCR rapporter på forholdet; sitat slutt. Vi sender inn rapport på dette og håper flere gjør det slik at vi får løst problemet.
Til Toppen Go down
kjesk
Very Freak
Very Freak



Antall Innlegg : 46
Join date : 27.06.2008

Erfaring med S-Max i kulde Empty
PosteTema: Re: Erfaring med S-Max i kulde   Erfaring med S-Max i kulde EmptyTir Jan 19, 2010 10:58 pm

Min erfaring er at batteriet er bare plutseleg dødt. Ingen signal ved tidlegare start på at startmotor går tregt. Men då ved neste start så er batteriet så dødt at startmotor slår ikkje inn.
Ford har omprogramert elektronikk uten at dette hjalp.
Brukar parkeringsvarmer på morgoen og tilegsvarmer under kjøring. kjører ca. 2 mil kvar dag.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Erfaring med S-Max i kulde Empty
PosteTema: Re: Erfaring med S-Max i kulde   Erfaring med S-Max i kulde Empty

Til Toppen Go down
 
Erfaring med S-Max i kulde
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Skiboks/erfaring
» Erfaring med service
» Erfaring med ivdc
» Erfaring med Ditec?!?!!?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Ford Freaks S-MAX Forum :: GENERELL DISKUSJON :: Diverse-
Gå Til: