Ford Freaks S-MAX Forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.


937
 
IndeksIndeks  PortalPortal  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg InnLogg Inn  

 

 SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT

Go down 
+25
haurein
Tonyj
Alfa
BompiBjørn
jhwprv
trondfo
sebulba
MortenS
SES
glennstian
trulsare
Hendrix1
Perra
"Svein-Max"
ivarbre
rolo
rusandba
sigop
smaxi
Thomas1
sdybvik
Roger
madmax
Steinar
kjesk
29 posters
Gå til side : 1, 2, 3  Next
AvInnlegg
kjesk
Very Freak
Very Freak



Antall Innlegg : 46
Join date : 27.06.2008

SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT Empty
PosteTema: SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT   SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT EmptyMan Des 15, 2008 3:20 am

Hvilke takboks passer best til S MAX.
Til Toppen Go down
Steinar
Little Freak
Little Freak



Antall Innlegg : 7
Join date : 21.04.2008

SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT Empty
PosteTema: Re: SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT   SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT EmptyOns Des 17, 2008 1:14 pm

Jeg har skiguard 850 som forsåvidt passer bra, men problemet er at de orginale takstativene er alt for høye. Boksen burde vært 3-5 cm nærmere taket.
Mulig plassering av gjennomføringer gjør også at boksen ikke kommer fullt så langt bak som ønskelig.
Til Toppen Go down
madmax
Big Freak
Big Freak
madmax


Antall Innlegg : 61
Join date : 03.03.2008
Age : 57
Bosted : stjørdal

SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT Empty
PosteTema: Re: SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT   SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT EmptyTir Mar 03, 2009 11:56 pm

monterte min Packline 800ABS skiboks, men da ble bilen så høy at den nådde oppi taket på porten når jeg skulle kjøre inn i garasjen. Har nå solgt denne og skal kjøpe meg en Packline FX-SUV som er 8 cm lavere. Da skal jeg kunne komme inn igjen.
Til Toppen Go down
Roger
Big Freak
Big Freak



Antall Innlegg : 59
Join date : 22.02.2009

SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT Empty
PosteTema: Re: SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT   SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT EmptyOns Mar 04, 2009 2:04 pm

Vet dere pris på denne boksen og takbøyler?
Til Toppen Go down
sdybvik




Antall Innlegg : 2
Join date : 04.03.2009

SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT Empty
PosteTema: Re: SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT   SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT EmptyFre Mar 06, 2009 1:13 am

Hei

Du skrev:
madmax skrev:
Har nå solgt denne og skal kjøpe meg en Packline FX-SUV som er 8 cm lavere. Da skal jeg kunne komme inn igjen.

Vet du eksakt hvor høy bilen da blir med skiboks?

Jeg ser nemlig etter en skiboks, men med en Thule Spirit (kjekk fordi den åpnes fra siden) blir bilen rett og slett for høy for å komme inn i et parkeringshus (typisk 2,1 m). På min forrige bil hadde jeg en Skiguard 850, som jeg først tenkte å montere, men det blir nærmest umulig å få den opp for folk under 180, fordi boksen blir stående langt inne på taket sett bakfra.

Packline FX-SUV har fordelen at den kan låses opp fra hjørnet og at den er ekstremt lav (og pen). Hvordan er den å åpne og lukke når ingen i familien er over 180? Men jeg har hengerfeste som man kan stå på, selv om det ikke er det jeg vil basere meg på.
Til Toppen Go down
madmax
Big Freak
Big Freak
madmax


Antall Innlegg : 61
Join date : 03.03.2008
Age : 57
Bosted : stjørdal

SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT Empty
PosteTema: Re: SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT   SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT EmptyOns Mar 11, 2009 12:17 am

Kjøpte en Packline FX-SUV takboks å satte på orginal holderne. Prøvde å måle høyden, og den ble ca. 201 - 202 cm høy på toppen av boksen. Se evt. bildet nederst på madmax sin s-max bilder på denne siden https://fordfreak.norwegianforum.net/min-s-max-f4/madmax-sin-s-max-t55.htm

Selv står jeg oppå bakhjulet når jeg tar ut og legger inn ting i boksen.
Til Toppen Go down
sdybvik




Antall Innlegg : 2
Join date : 04.03.2009

SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT Empty
PosteTema: Re: SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT   SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT EmptyOns Mar 11, 2009 11:50 am

Mange takk for info. Det blir nok en slik en jeg går for, jeg og. Skjønner at man ikke får i pose og sekk når det gjelder skiboks på en S-max. Helst ville jeg hatt en skiboks som preparerte og smurte skia med dagsaktuell smørning også. Sende folk til månen kan dem, men å lage skibokser med såpass beskjedne krav? Neeeida!

Fin bil!

Svein
Til Toppen Go down
kjesk
Very Freak
Very Freak



Antall Innlegg : 46
Join date : 27.06.2008

SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT Empty
PosteTema: Re: SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT   SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT EmptyMan Mar 16, 2009 4:31 am

Har ennå ikkje kjøppt boks men blir anbefalt å bruke THULE sine fester for å få boksen lenger ned.
Anbefaling frå leverandører er SKIGUARD 850 T og PACKLINE FX SUV.
Hvist ikkje eg minnest heilt feil er SKIGUARD litt høgare og dt bør vera eit +.
Pris er vel tåleg lik.
Til Toppen Go down
Thomas1




Antall Innlegg : 4
Join date : 25.02.2009

SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT Empty
PosteTema: Re: SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT   SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT EmptyMan Mar 30, 2009 2:47 pm

En arbeidskollega har kjøpt ny Mondeo 2009mod, finnes det et tilsvarende forum for mondeo eiere.
Til Toppen Go down
smaxi
Little Freak
Little Freak



Antall Innlegg : 5
Join date : 21.05.2009

SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT Empty
PosteTema: Re: SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT   SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT EmptyTor Mai 21, 2009 3:16 pm

Eg kjøpte thule bøylar og skiguard 850 takboks på forhandlaren si anbefaling. Må strekke meg litt når den skal opnast, men det synest eg går greitt. MEN det er eit stort men, og det er ein ekstrem vindsus. Reine fløytekonserten på taket...forferdeleg irriterande!
Til Toppen Go down
sigop




Antall Innlegg : 3
Join date : 12.05.2009

SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT Empty
PosteTema: Re: SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT   SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT EmptyLør Mai 30, 2009 1:14 am

Har hørt at Thule sine ovale bøyler i aluminium lager mer sus enn de vanlige frikantede. Thule har dessuten to høyder på festet til taket. 751 XT rapid heter den høye som blir anbefalt til S-max, men den lavere 753 er penere på taket. Vet ikke om høyden mellom taket og boksen har noe å si for vindstøyen.

Jeg er også på utkikk etter skiboks, men er i tvil siden jeg ikke synes skiboksen sitter så pent på taket på denne bilen. Vurderer Skiguard 850 T eller Packline FX-Suv. Noen som har bilde av S-max med Packline?



ote="smaxi"]Eg kjøpte thule bøylar og skiguard 850 takboks på forhandlaren si anbefaling. Må strekke meg litt når den skal opnast, men det synest eg går greitt. MEN det er eit stort men, og det er ein ekstrem vindsus. Reine fløytekonserten på taket...forferdeleg irriterande![/quote]
Til Toppen Go down
kjesk
Very Freak
Very Freak



Antall Innlegg : 46
Join date : 27.06.2008

SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT Empty
PosteTema: Re: SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT   SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT EmptyFre Jul 31, 2009 6:32 pm

Har nå montera på Thule 753 takfester og Packline SX SUV. Eg vart skuffa når eg såg kor liten boksen vart på bilen . Det var god plass til større boks bakover.
Eg tok ein telefon til Packline.no , og der fekk eg høyre at nå hadde det kome ein boks som heiter PREMIUM som egna seg for S MAX. Når eg ringte for 3 mnd, sidan var ikkje denne nevnt, Veldig artig.Totalhøgda er i underkannt av 2 m.
Har vindsus , verst rundt 70 km/t
Til Toppen Go down
kjesk
Very Freak
Very Freak



Antall Innlegg : 46
Join date : 27.06.2008

SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT Empty
PosteTema: Re: SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT   SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT EmptyFre Aug 14, 2009 7:52 pm

Traff ein med tilsvarandes bil i ferien som hadde orginale takfester og Skiguard 850 boks.
Han påsto at han ikkje høyrde vindstøy. Er det derfor FORD har så høge fester.Hans boks passa bedre til bilen enn Packline FX SUV som eg kjøyrer med. Eg klarer ikkje å fortsette med den støyen.
Til Toppen Go down
rusandba
Normal Freak
Normal Freak



Antall Innlegg : 12
Join date : 03.01.2010

SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT Empty
PosteTema: Re: SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT   SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT EmptyMan Jan 04, 2010 10:34 am

Hei!

Går og venter på ny S-Max med panoramatak, og skal kjøpe takboks til den, men aner ikke hva slags stativ som passer på en slik bil siden informasjonen rundt omkring varierer ift dette taket: Passer Thule 751 eller 753 på en S-max med pan. tak eller må jeg velge Thule 750 (alternativt Fords eget skyskraperstativ)?

Har også ringt HTS Packline og fått anbefalt Packline FX Premium boksen som Kjesk kommenterer over her. Den er 2 cm dypere (lavere bunn ifølge Yngve hos HTS) og med Thule 753-stativ så skal det visstnok bli riktig så pent på en S-Max også.....

Skal laste opp bilder med en gang bil, boks og stativ er på plass!!
Til Toppen Go down
rolo
Normal Freak
Normal Freak



Antall Innlegg : 24
Join date : 19.02.2009

SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT Empty
PosteTema: Re: SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT   SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT EmptyMan Jan 11, 2010 6:05 pm

Ser at Thule anbefaler 751 med normal tak og fixpoint og 750 uten fixpoint eller med glass tak.
Noen som har noen erfaring med disse. Kan jeg velge selv. Eller passer ikke 751 når jeg har glasstak?
Til Toppen Go down
rusandba
Normal Freak
Normal Freak



Antall Innlegg : 12
Join date : 03.01.2010

SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT Empty
PosteTema: Re: SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT   SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT EmptyTir Jan 12, 2010 11:38 am

Hei igjen!

Da er bilen på plass, samt lasteholdere fra Thule. Men ennå ikke boks.

Må bare få sagt det: Knakende god bil er det! Med 5 personer i bilen og fullt bagasjerom til taket dro vi Gaupen hestehenger og 2 hester fra langt ute i skogen nord for Skien til Nes i Akershus i helga (27 mil totalt en vei) med piggfrie vinterdekk og automatgir uten noen som helst problemer. Måtte til og med sjekke at antispinn-funksjonen virkelig fungerte noen ganger i motbakker bare for å være sikker..... selv om bilen er kless ny så ble snittforbruket 0,9 liter på mila i alt fra 11 til 31 kuldegrader. Og den kjennes veldig stabil ut på ujevnt underlag.

Nok om det (dette er ikke tråden for slikt!):
Jeg har kjøpt en ny 2010-modell S-Max med panoramatak, men den har fixpunkt-fester langs taket for stativ. Kjøpte derfor Thule 753 XT (lavere enn 751 XT men ellers like) samt ovale alu-lasteholdere. Om det er slik innfesting på eldre utgaver av S-Max aner jeg ikke for jeg har aldri hatt S-Max før og heller ikke sjekket taket på brukte biler. Thule sier at 751-føttene passer på biler med fixpunkt OG normalt tak fra og med 2006. Hvordan jeg skal tolke det anderledes enn at det IKKE skal passe på min bil vet jeg ikke, og selgeren hos Torshov Bilrekvisita sto hardt på at jeg måtte ha 751-føttene. Skulle jeg stolt på Thule måtte jeg altså kjøpt 750-stativ men det er alt for høyt og ligner på Ford sitt eget.

Boks: Det blir enten HTS Packline FX eller FX Premium. Har ikke bestemt meg ennå da FX kan leveres i mørk grå metallic eller sort, mens FX Premium BARE finnes i sort. Sistnevnte er noen hundrelapper dyrere men det overlever jeg. Jeg heller mot sort boks men allikevel er det et valg å lande med sea grey lakk på bilen og svarte ruter fra B-stolpene. Tror svart boks blir ganske greit sålenge den ikke er veldig høy (og ikke montert høyt over taket). Vi får se!

Som nevnt tidligere så oppdaterer jeg tråden med info om hvordan det går når boks er på plass og så laster jeg opp bilder av hvordan det ble seende ut. Det skjer nok om en uke eller to....
Til Toppen Go down
rolo
Normal Freak
Normal Freak



Antall Innlegg : 24
Join date : 19.02.2009

SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT Empty
PosteTema: Re: SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT   SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT EmptyMan Jan 18, 2010 1:51 pm

Da har jeg forsket litt på saken med Thule og Smax. Jeg hadde en Skiguard 950 boks fra før, denne har fast tunnel. Da jeg har glasstak sa leverandøren her at jeg måtte bruke Thule 750+763+1472. Dette gikk glimrende siden jeg da slipper å bruke de faste festepunktene i taket. Så var det bare å feste boksen akkurat der jeg ville ha den på taket.
Kommentar til tidligere innlegg i denne tråden, også firkantrør lager plystrelyder. Høres ut som en panfløyte gruppe fra Peru som sitter der oppe.
Til Toppen Go down
kjesk
Very Freak
Very Freak



Antall Innlegg : 46
Join date : 27.06.2008

SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT Empty
PosteTema: Re: SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT   SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT EmptyTir Jan 19, 2010 10:02 am

Har også panoramatak og Thule 753 passa greitt. Ford orginalfester har også forskjellig delenummer for med og uten panoramatak men ingen kunne forklare hvorfor.
Trur kanskje at årsaken til at orginalfesta er så høge er på grunn av vindstøy. Kanskje kan dere som brukar orginalfester skrive om deres erfaring. Eg har nå selt min boks for den var ikkje fin på bilen.
Til Toppen Go down
rolo
Normal Freak
Normal Freak



Antall Innlegg : 24
Join date : 19.02.2009

SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT Empty
PosteTema: Re: SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT   SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT EmptyTor Jan 21, 2010 5:48 pm

Er det mulig å få firkantrør på 753 eller er det bare de ovale som går på 753?
Til Toppen Go down
rusandba
Normal Freak
Normal Freak



Antall Innlegg : 12
Join date : 03.01.2010

SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT Empty
PosteTema: Re: SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT   SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT EmptySøn Jan 31, 2010 11:39 pm

Tror du kan feste begge typer rør på 753-festet også..... Helt ærlig så står rør og fester i pappeskene i garasjen og venter på at boksen min kommer. HTS var tomme for FX-Premium-boks da jeg bestilte og nå er det 3 uker siden. Gleder meg!

Angående vindsus; Hadde Thule firkantrør på min VW Sharan og det var lyd fra dem også ja. Om man har ovale rør tror jeg det er lurt å sette i gummilist i sporene oppe på stativet, men de lager sikkert litt lyd de også.
Til Toppen Go down
rusandba
Normal Freak
Normal Freak



Antall Innlegg : 12
Join date : 03.01.2010

SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT Empty
PosteTema: Re: SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT   SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT EmptyTir Feb 02, 2010 11:36 pm

I dag kom boksen...oioioi..... Hentet den og fikk hjelp med montering hos Bilextra. Det ser egentlig utrolig bra ut (synes jeg), selv om jeg skulle ønsket at de bakre fixpunktene sto 10 cm lengre bak på taket. Det er det eneste jeg kan tenke meg kunne vært bedre. Også innvendig er den fantastisk flott laget med masse skiholdere og reimer, gasslifter og bånd for å dra ned igjen lokket fra åpen stilling.

Boksen er perfekt i både høyde og lengde: Foran slutter den akkurat der frontruta starter, bak er det 5 cm klaring til bakluka når den er maks åpen. Ned til "haifinna" bak på taket er det snaut 2 cm klaring, og den kan ikke ligge nærmere taket enn det den gjør nå.....

Bilder av bil og boks kommer i morgen (såfremt jeg finner ut av hvordan jeg laster dem opp da...)

MEN....... etter få meter på veien begynte orkesteret å spille...... En helv...s panfløytetrio i alle hastigheter fra 50-100 km/t. Begynte å bli småredd at dette var et skikkelig dumt valg helt til jeg kom hjem og fikk satt på teip som dekker sporene på undersiden av Thulerørene på hver side av boksen (måtte bytte rør fra ovale alu til svarte firkantrør da hullene på siden av boksen var laget for dette). Og dermed var all støy borte! Helt knyst stille uansett hastighet!

Så til dere som har mye lyd fra taket; Få tettet alle synlige spor i rørene. Resten kan komme av boksen, men FX Premium er i allefall "stilleste gutt på sovesal 1".

Dette blir gøy!
Til Toppen Go down
ivarbre




Antall Innlegg : 2
Join date : 20.01.2010

SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT Empty
PosteTema: Re: SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT   SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT EmptyOns Feb 03, 2010 10:36 am

Hei,
Gleder meg til å se hvordan bilen din med takboks ser ut. Holder på og skal kjøpe takboks selv, men har vært veldig i tvil på hvordan det blir seende ut. Har møtt en del S-maxer med takboks som ikke har sett bra ut for å si det sånn!! SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT Icon_smile .
Til Toppen Go down
rusandba
Normal Freak
Normal Freak



Antall Innlegg : 12
Join date : 03.01.2010

SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT Empty
PosteTema: Re: SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT   SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT EmptyOns Feb 03, 2010 10:35 pm

Da er bildene lastet opp. Her er tråden: https://fordfreak.norwegianforum.net/min-s-max-f4/rusandbas-s-max-og-skiboks-t137.htm#571

Det snødde desverre tett i dag så det ble begrenset med bilder jeg tok. Fokus var å vise skiboksen på bilen. Får ta flere bilder av selve bilen (på et større og flatere underlag) senere. kanskje også interiørbilder. Er jo knakende flott bil....synes jeg.
Til Toppen Go down
ivarbre




Antall Innlegg : 2
Join date : 20.01.2010

SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT Empty
PosteTema: Re: SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT   SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT EmptyTor Feb 04, 2010 9:13 am

Dæven det så bra ut. Er det lov å spørre hvor du har fått tak i boksen, har søkt på nett, men ikke funnet noenting.
Sånn skal jeg ha!!!! .....
Til Toppen Go down
"Svein-Max"
Little Freak
Little Freak
SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT 134-70


Antall Innlegg : 6
Join date : 09.11.2009
Age : 50
Bosted : Sola

SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT Empty
PosteTema: Re: SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT   SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT EmptyTor Feb 04, 2010 3:09 pm

Så veldig bra ut ja. Kan denne åpnes fra siden(e) eller vippes den opp bak?
Kan du si hvor mye skiboksen med allt utstyr kostet?
Til Toppen Go down
Sponsored content





SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT Empty
PosteTema: Re: SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT   SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT Empty

Til Toppen Go down
 
SKIBOKS SOM TAR SEG BRA UT
Til Toppen 
Side 1 av 3Gå til side : 1, 2, 3  Next
 Similar topics
-
» Packline FX SUV skiboks
» Skiboks/erfaring

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Ford Freaks S-MAX Forum :: GENERELL DISKUSJON :: Diverse-
Gå Til: