Ford Freaks S-MAX Forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.


937
 
IndeksIndeks  PortalPortal  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg InnLogg Inn  

 

 Powerbox til 140 hk med powershift

Go down 
+4
Keyless
MortenS
AreH
thatr
8 posters
AvInnlegg
thatr
Normal Freak
Normal Freak
thatr


Antall Innlegg : 14
Join date : 30.08.2010

Powerbox til 140 hk med powershift Empty
PosteTema: Powerbox til 140 hk med powershift   Powerbox til 140 hk med powershift EmptyTir Apr 05, 2011 9:46 am

Hei.

Fikk for en uke siden min nye S-max med 140 hk diesel og powershift, men synes den er litt lat. Det er mulig motoren vil "løsne" litt etterhvert, men jeg har lyst til å montere en powerbox eller noe lignende for å få litt mere futt i bilen, men er litt usikker ettersom det tidligere har vært litt problemer med automat og lett trimming ( ihvertfall på Wv). Er det noen som har erfaringer med lett trimming av 140 hk diesel med powershift som kan dele de med meg?
Til Toppen Go down
AreH
Normal Freak
Normal Freak



Antall Innlegg : 14
Join date : 13.10.2010

Powerbox til 140 hk med powershift Empty
PosteTema: Re: Powerbox til 140 hk med powershift   Powerbox til 140 hk med powershift EmptyTir Apr 05, 2011 10:01 am

Hei!

Tror du skal ha litt tolmodighet... Jeg gikk fra en 115hk Sharan til S-max, og angret nesten på byttet når det gjaldt motoren. Der var det ikke mye futt i S-maxen synes jeg! Men etter å ha fått ca 5000 km på "baken", fremstår den som en helt annen bil. Ikke noe behov for å justere effekten hos meg i alle fall Very Happy 140 hk med Powershift er bare en kjempebra kombinasjon!
Til Toppen Go down
MortenS
FordFreak Team Moderator
FordFreak Team Moderator



Antall Innlegg : 394
Join date : 23.04.2010
Bosted : Ski

Powerbox til 140 hk med powershift Empty
PosteTema: Re: Powerbox til 140 hk med powershift   Powerbox til 140 hk med powershift EmptyTir Apr 05, 2011 11:42 am

thatr skrev:
Hei.

Fikk for en uke siden min nye S-max med 140 hk diesel og powershift, men synes den er litt lat. Det er mulig motoren vil "løsne" litt etterhvert, men jeg har lyst til å montere en powerbox eller noe lignende for å få litt mere futt i bilen, men er litt usikker ettersom det tidligere har vært litt problemer med automat og lett trimming ( ihvertfall på Wv). Er det noen som har erfaringer med lett trimming av 140 hk diesel med powershift som kan dele de med meg?


Min max var også veldig lat i starten, til og være 140hk Man vet jo at motorer trenger litt innkjøring før de leverer optimalt. Men trodde ikke det skulle være SÅ stor forskjell. Fra rundt 5000km "løsnet" motoren min virkelig.

Den er ikke like sprek som min forrige Passat 2.0 TDi 2007 modell, men så er det også en litt annen type bil..


Chiptrimming/powerbox har jeg lest/hørt så mye negativt om, så det skal ikke inn i min bil ihvertfall..
Til Toppen Go down
http://www.nmks.no
Keyless
Ford Freak
Ford Freak



Antall Innlegg : 147
Join date : 15.07.2010

Powerbox til 140 hk med powershift Empty
PosteTema: Re: Powerbox til 140 hk med powershift   Powerbox til 140 hk med powershift EmptyOns Apr 06, 2011 8:39 pm

Jeg har modifisert omtrent alle mine dieselbiler og kommer nok til å gjøre denne gangen også. har aldri hatt problemer.
Min forrige S-Max 140 hk automat ble chiptrimmet til ca 170 hk og 390 nm. Dette ble gjort med utgangspunkt i Bluefin sin tuning men med noen justeringer utført av Dieselpower her i Trondheim. De gir 2 års garanti må motor/drivlinje.

Men det er ennå ikke utviklet program for seriell programering ved den nye motoren i S-Max. Men regner med at noen "knekker koden" snart. Jeg får beskjed fra Bluefin så fort dette er på plass.

Det finnes tuningbokser som kan leveres til 2010.5 s-max, men det vil jeg helst unngå ettersom de ikke tar hensyn til nødvendige parametere som feks momentbegrenser ved girskift.
Til Toppen Go down
Tonnymh84
Big Freak
Big Freak
Tonnymh84


Antall Innlegg : 66
Join date : 18.01.2011
Age : 39
Bosted : Akershus

Powerbox til 140 hk med powershift Empty
PosteTema: Re: Powerbox til 140 hk med powershift   Powerbox til 140 hk med powershift EmptyOns Apr 06, 2011 9:55 pm

Vil bare nevne at hvis du chiptuner eller setter inn powerbox, og dette blir oppdaget, så mister du garantien på bilen din. Litt kjipt nå som garantien er 5 år. Jeg vurderte det samme som deg, men jeg la heller ut 20 lapper mer for 163 hesteren. Personlig syntes jeg at 140 hesteren var mer en sprek nok, spesielt med tanke på hvor stor bilen er. Men med litt innkjøring som nevnt over, så tror jeg du kommer til å bli fornøyd. Diesel motorer har vesentlig lengre innkjøringsfase en bensin. Ta tiden til hjelp!!!
Til Toppen Go down
Keyless
Ford Freak
Ford Freak



Antall Innlegg : 147
Join date : 15.07.2010

Powerbox til 140 hk med powershift Empty
PosteTema: Re: Powerbox til 140 hk med powershift   Powerbox til 140 hk med powershift EmptyOns Apr 06, 2011 11:35 pm

Er jo ikke slik at man mister garantien fullstendig om de skulle oppdage dette. De må bevise eller sannsynligjøre at feilen skyldes effektøkningen.
Nå finnes det en god del seriøse leverandører som tilbyr å garanti. Dvs de betaler også det som forhandler vil motsette seg å betale.
For å si det sånn, disse blir visstnok ikke ruinert av slik krav.

I motsetning til hos feks VAG motorer så er det ikke mulig å lese av evt effektøkninger ved disse TDCI motorene.

En kan kjøpe en Bluefin programeringsboks. Denne plugger man i diagnosekontakten (innvendig) venter noen minutter og man har da omprogramert motoren til å yte bedre. Om man skal på service eller lignende så tilbakestiller man dette i løper av noen minutter og uten å åpne panseret.

Min forrige S-Max med seriell programmering ble omtrent en annen bil. Tuningen virket mye mer riktig enn den originale, drivstofforbruket gikk ned og effekten veldig merkbart bedre.
Til Toppen Go down
Tonnymh84
Big Freak
Big Freak
Tonnymh84


Antall Innlegg : 66
Join date : 18.01.2011
Age : 39
Bosted : Akershus

Powerbox til 140 hk med powershift Empty
PosteTema: Re: Powerbox til 140 hk med powershift   Powerbox til 140 hk med powershift EmptyOns Apr 06, 2011 11:54 pm

Keyless skrev:
Er jo ikke slik at man mister garantien fullstendig om de skulle oppdage dette. De må bevise eller sannsynligjøre at feilen skyldes effektøkningen.
Nå finnes det en god del seriøse leverandører som tilbyr å garanti. Dvs de betaler også det som forhandler vil motsette seg å betale.
For å si det sånn, disse blir visstnok ikke ruinert av slik krav.

I motsetning til hos feks VAG motorer så er det ikke mulig å lese av evt effektøkninger ved disse TDCI motorene.

En kan kjøpe en Bluefin programeringsboks. Denne plugger man i diagnosekontakten (innvendig) venter noen minutter og man har da omprogramert motoren til å yte bedre. Om man skal på service eller lignende så tilbakestiller man dette i løper av noen minutter og uten å åpne panseret.

Min forrige S-Max med seriell programmering ble omtrent en annen bil. Tuningen virket mye mer riktig enn den originale, drivstofforbruket gikk ned og effekten veldig merkbart bedre.

Har troen på at dette funker og er bra, jeg ville bare synnliggjøre om det er verdt det. Men det er jo opptil enhver å ta sjansen. Er MYE for og imot rundt dette temaet.

Kan f.eks nevne denne artikkelen:

http://www.dinside.no/806397/chiptrimming-hold-deg-langt-unna

og denne:

http://www.dinside.no/818067/trimming-naa-kan-du-bli-tatt

Kan og nevne at jeg vurderer selv å chippe min Volvo v50, men på denne har akkurat fabrikkgarantien utløpt. En annen ting jeg kan nevne er at en kompis ev meg chippet en audi a4, og denne tok en dag fyr i morrommet. Han fikk lite eller ingenting tilbake på forsikringen da de oppdaget powerboxen.

Man bør ihvertfall tenke skikkelig igjenom fordeler og ulempene med dette.
Til Toppen Go down
Keyless
Ford Freak
Ford Freak



Antall Innlegg : 147
Join date : 15.07.2010

Powerbox til 140 hk med powershift Empty
PosteTema: Re: Powerbox til 140 hk med powershift   Powerbox til 140 hk med powershift EmptyTor Apr 07, 2011 12:41 am

Er enig i at folk må tenke over alle sider. Bileiere som ikke er nevneverdig opptatt av effekten kan like godt la være. En bør også styre unna mer eller mindre useriøse tilbydere.
Og en må være klar over at det finnes en risiko med dette.

Men etter det jeg vet så er 140 hk og 163 hk ford motor utgavene fullstendig identiske motorer. Samme turbo. girkasse osv. Er bare programvaren som skiller. Mener å ha lest at powershiftkassen skal tåle minst 440 Nm.

Nå hører man om at folk som har trimmet sine VAG biler med dobbelklutsjkassen DSG har fått girhavari. Men disse DSG kassene, altså de første generasjonene gikk jo istykker uten tuning også i sin første leveår.

Toyota, BMW og sikkert mange flere tilbyr jo tuning til deres kunder med garantien i behold.
Til Toppen Go down
thatr
Normal Freak
Normal Freak
thatr


Antall Innlegg : 14
Join date : 30.08.2010

Powerbox til 140 hk med powershift Empty
PosteTema: Re: Powerbox til 140 hk med powershift   Powerbox til 140 hk med powershift EmptyTor Apr 07, 2011 9:53 am

Powershift kassen tåler 450 Nm, det er en Getrag 6DCT450 girkasse som står i Ford, eller MPS6 som Ford kaller den. Får vel gi det litt tid, men det frister med litt mer kraft ja.
Til Toppen Go down
roarkopp
Little Freak
Little Freak



Antall Innlegg : 8
Join date : 26.01.2011

Powerbox til 140 hk med powershift Empty
PosteTema: Re: Powerbox til 140 hk med powershift   Powerbox til 140 hk med powershift EmptyFre Apr 15, 2011 2:21 pm

Jeg har en 115hk (og manuell) og syntes det var i minste laget. Har montert en boks fra besthip.no og den fungerer utmerket. Øket effekt med ca 30 % (sier de) og det merker man tydelig. Reduserte forbruket med ca10-15%. Har lest at en slik boks "kødder" med kjørecomputeren, men denne utregningen er gjort ved kjørt km vs brukt liter, og det stemte med computeren.

Monterte inn etter 25'km og har kjørt det samme med boksen og ingen feil eller problemer. Jeg har også 4 kollegaer(andre type biler) som har boks fra samme sted og alle er like fornøyd. Tok 3 minutter og montere og det samme med demontering før service.

Så, min erfaring foreløpig er veldig bra....
Til Toppen Go down
cs erlend
Normal Freak
Normal Freak



Antall Innlegg : 16
Join date : 22.03.2011
Bosted : Vinterbro

Powerbox til 140 hk med powershift Empty
PosteTema: Re: Powerbox til 140 hk med powershift   Powerbox til 140 hk med powershift EmptyTir Apr 19, 2011 1:58 pm

Noen som har erfaring med "massering" av 130 hesteren og tradisjonell automat ?
Hvor stort moment tåler denne kassen ?
Til Toppen Go down
hhaugli
Little Freak
Little Freak



Antall Innlegg : 6
Join date : 03.01.2012

Powerbox til 140 hk med powershift Empty
PosteTema: Re: Powerbox til 140 hk med powershift   Powerbox til 140 hk med powershift EmptyTir Jan 03, 2012 4:41 pm

Har nettopp omprogrammert min S-Max 2.0TDCI 131HK og det var hav av forskjell. Bilen er en 2007-modell og har gått 45'km. Skal nå ha 165HK og 390NM. Automatkassa skal tåle det og jeg har ikke merket noen problemer.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Powerbox til 140 hk med powershift Empty
PosteTema: Re: Powerbox til 140 hk med powershift   Powerbox til 140 hk med powershift Empty

Til Toppen Go down
 
Powerbox til 140 hk med powershift
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» powerbox 2.0 tdci
» Treg powershift
» Focus, bensin og Powershift?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Ford Freaks S-MAX Forum :: GENERELL DISKUSJON :: Under panseret-
Gå Til: