Ford Freaks S-MAX Forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.


937
 
IndeksIndeks  PortalPortal  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg InnLogg Inn  

 

 1.6 l motor som trekkvogn?

Go down 
2 posters
AvInnlegg
Telemark
Little Freak
Little Freak



Antall Innlegg : 5
Join date : 05.11.2011

1.6 l  motor som trekkvogn? Empty
PosteTema: 1.6 l motor som trekkvogn?   1.6 l  motor som trekkvogn? EmptySøn Jul 22, 2012 1:24 am

Jeg kjøpte en s-max 1,6 115 hk med 270 Nm dreiemoment for et år siden.. Nå har vi fått lyst på campingvogn, og ser for oss en vogn med totaltvekt på 1400 kg.

Vil motoren klare jobben?
Vil det slite ekstra på en så liten motor?
Er det skadelig å chippe denne motoren får å få ut mer effekt?
Til Toppen Go down
Turbo smax
Big Freak
Big Freak



Antall Innlegg : 66
Join date : 26.11.2009

1.6 l  motor som trekkvogn? Empty
PosteTema: Re: 1.6 l motor som trekkvogn?   1.6 l  motor som trekkvogn? EmptySøn Jul 22, 2012 2:10 am

Den klarer sikkert jobben men som du sier både du og motoren vil nok slite litt, hehe..
Er ikke skadelig å kjøpe chip fra seriøs forhandler. Er du helt sikker på motorstørrelsen? eneste 1.6 litern til S-Max jeg vet om er nye 1.6 turbo bensin....
Til Toppen Go down
Telemark
Little Freak
Little Freak



Antall Innlegg : 5
Join date : 05.11.2011

1.6 l  motor som trekkvogn? Empty
PosteTema: Re: 1.6 l motor som trekkvogn?   1.6 l  motor som trekkvogn? EmptySøn Jul 22, 2012 11:06 am

Her har du en link til en test på den aktuelle bilen.


http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article691499.ece

Jeg snakket med et verksted som kunne hjelpe meg med chipping/tunung. De kunne øke effekten til 140 hk og 320 Nm. Vil jeg da ha hentet ut det som er i motoren slik at slitasjen blir større? Mange av de som chipper/tuner f.eks V70 har biler med identiske motorer, men pga avgifter ol er det tatt ut mindre. Det høres bedre ut å ta ut kraftreserven i en stor motor enn å tyne en liten motor. ... Jeg er derfor litt skeptisk. Alternativet mitt er å selge 2011 modellen min å bytte den i en eldre s.max med 2.0l og 140 Hk for å klare vogna. Har du innspill?

Til Toppen Go down
Turbo smax
Big Freak
Big Freak



Antall Innlegg : 66
Join date : 26.11.2009

1.6 l  motor som trekkvogn? Empty
PosteTema: Re: 1.6 l motor som trekkvogn?   1.6 l  motor som trekkvogn? EmptySøn Jul 22, 2012 11:47 am

Man kan alltid hente mye mer hk og nm ut av en motor enn det de er levert med, som du sier bla. pga. skatt og avgifter. Tror ikke du har noe å frykte hvis du får et seriøst firma/verksted til å tune bilen din, light tuning gjør ikke noe skadelig med motoren din, den blir bare optimalisert på forskjellige områder (luft,drivstoff, tenning osv) slik at den yter slik den burde gjort i utgangspunktet. Forbruket under normal kjøring går også ned samt at du får en mer behagelig kjøreopplevelse. Jeg har selv tunet min bil og har bare gode erfaringer med dette, jeg har også flere i vennekretsen som har gjort dette uten at de har noe negativt å si. En økning til 140hk og 320nm kommer du absolutt til å merke, jeg ville absolutt gjort det. Men det er til syvende og sist du som må ta et standpunkt til dette, altså om du vil bruke 4-5000kr på å få en light tuning av bilen eller om du vil bruke 50-100000kr(??) på å bytte bil Wink

Hvilken girkasse har du forresten, manuell eller automat?

edit: Ser utifra linken med test at du har manuell girkasse.. da har du ivertfall ingenting å frykte. Mange er skeptiske til om girkassen takler/greier den økte påkjenningen, dette gjelder først og fremst automatkasser. Audi, vw, mb osv har vært litt plaget med "svake" girkasser men dette problemet har slik jeg har forstått det ikke ford et problem med. Er vel bekreftet annen plass i dette forumet at det er samme automatkasse som sitter i både 115hk'en, 140hk'en og 170hk'en.. altså, den er dimensjonert til å takle den økte effekten. Uansett er jo dette et problem du ikke trenger å ta stilling til siden du har manuell girkasse.

happy tuning Very Happy
Til Toppen Go down
Telemark
Little Freak
Little Freak



Antall Innlegg : 5
Join date : 05.11.2011

1.6 l  motor som trekkvogn? Empty
PosteTema: Re: 1.6 l motor som trekkvogn?   1.6 l  motor som trekkvogn? EmptySøn Jul 22, 2012 4:58 pm

Takk for gode svar!!

Tuning kontra ny bil er et enkelt regnestykke på kort sikt, men det florerer vel en del skrekkhistorier ift ting som ryker raskerer, vanskeligere å selge og problemer med verksted/garantier pga tuningen. Da kan regnestykket blir mer negativt på lang sikt.

Vet noen om en motor med så lite slagvolum tar skade av å trekke opp mot max tillatt vekt?

Gjør verkstedet noe når de oppdaterer programvarer eller utfører reperasjoner som nullstiller tuningen?

Vet du om et seriøst verksted som tuner biler i Skien/Notodden området?


Til Toppen Go down
Sponsored content





1.6 l  motor som trekkvogn? Empty
PosteTema: Re: 1.6 l motor som trekkvogn?   1.6 l  motor som trekkvogn? Empty

Til Toppen Go down
 
1.6 l motor som trekkvogn?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» S-MAX 1,8 som trekkvogn
» Ulelyd fra motor/turbo
» 2.0L motor med 115hk eller 140hk

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Ford Freaks S-MAX Forum :: GENERELL DISKUSJON :: Under panseret-
Gå Til: