| Frieksos ? | |
|
|
Av | Innlegg |
---|
Keyless Ford Freak
Antall Innlegg : 147 Join date : 15.07.2010
| Tema: Frieksos ? Fre Mar 11, 2011 1:49 am | |
| Har merket ved ett par anledninger at når jeg kjører i en veldig våt veibane, parkerer bilen på tomgang, så virker det som om det oppstår frieksos...får liksom en "putrelyd" ved bakre eksospotte.
Noen som har opplevd dette eller lignende?
| |
|
| |
MortenS FordFreak Team Moderator
Antall Innlegg : 394 Join date : 23.04.2010 Bosted : Ski
| Tema: Re: Frieksos ? Fre Mar 11, 2011 11:16 am | |
| Har ikke merket noe til det på min, ihvertfall ikke i en så stor grad at jeg har tenkt på det.
Kan jo være at det har kommet litt vann inn i potta, som blir liggende inni der og "putre" litt.? | |
|
| |
Hel-Max Very Freak
Antall Innlegg : 39 Join date : 25.12.2010
| Tema: Re: Frieksos ? Fre Mar 11, 2011 5:59 pm | |
| Eg har ikkje merka noko til "dine" symptom.
Høyres litt snodig ut. Frieksos skjer vel kun ved lekkasje frå eksosanlegget. Gammelt triks for å avdekke dette er å la bilen gå på tomgang i fri og så tette eksosrøret med eit eller anna. Da ville du fort finne ut om der er frieksos. Er anlegget tett vil motoren kveles...
| |
|
| |
SES Big Freak
Antall Innlegg : 65 Join date : 11.08.2010 Bosted : Haslum
| Tema: Re: Frieksos ? Fre Mar 11, 2011 9:30 pm | |
| Opplevde noe lignende i vinter på en kald vinterdag etter ca 5 km kjøring. Trodde jeg hadde lekkasje i bakre potte pga dårlig sveisejobb hos Svendsen eksos. Fikk kappet av enderøret og sveiset på nytt, større og rett enderør. Ser litt kulere ut. Det forsvant igjen etter nye 5 km. Har ikke opplevd dette senere. | |
|
| |
MortenS FordFreak Team Moderator
Antall Innlegg : 394 Join date : 23.04.2010 Bosted : Ski
| Tema: Re: Frieksos ? Fre Mar 11, 2011 11:45 pm | |
| - SES skrev:
- Opplevde noe lignende i vinter på en kald vinterdag etter ca 5 km kjøring. Trodde jeg hadde lekkasje i bakre potte pga dårlig sveisejobb hos Svendsen eksos. Fikk kappet av enderøret og sveiset på nytt, større og rett enderør. Ser litt kulere ut. Det forsvant igjen etter nye 5 km. Har ikke opplevd dette senere.
Har du bilde av stussen din?(ikke DIN, men bilens.hehe) Kunne også tenkt meg å fått en annen stuss. Macher ikke helt bilens sporty utseende den nedoverbøyde stussen.. | |
|
| |
roarkopp Little Freak
Antall Innlegg : 8 Join date : 26.01.2011
| Tema: Re: Frieksos ? Ons Mar 16, 2011 8:48 pm | |
| Jeg har registrert det noen ganger. Har ikke klart å finne ut hva det er, men jeg har tenkt om det har noe med dieselpartikkelfilter å gjøre (det sitter vel et sted bakover i eksosrøret), at det regenereres (renses). Jeg har registrert spesielt etter jeg har kjørt kanskje litt hardt opp lange bakker. Men vet ikke..... | |
|
| |
Yugo
Antall Innlegg : 3 Join date : 06.12.2010
| Tema: Re: Frieksos ? Fre Mar 18, 2011 12:10 pm | |
| - Keyless skrev:
- Har merket ved ett par anledninger at når jeg kjører i en veldig våt veibane, parkerer bilen på tomgang, så virker det som om det oppstår frieksos...får liksom en "putrelyd" ved bakre eksospotte.
Eg opplevde akkurat likt igår faktisk, så gikk eg til ford forhandler så sa han til meg at det er mest sansynligvis at system har startet rense prosses av dieselpartikkelfilter. Når det skjer sier han at motoren endrer på tennningen og i tillegg pumper mer diesel for at motoren skal oppnå mer varme til rense prosses av dieselpartikkelfilter. Hvor ofte det skjer viste han ikkje helt sikker for at motstand måles før og etter dieselpartikkelfilter og ut i fra deg beregninger starter prosses selv hvis det er behov. Så fikk eg beskjed også siden eg har automat girkasse at av og til e det lurt å kjøre i manuelt i lavere gir med høyere turtall å få mer varme i eksosannleget å på denne måten hjelpe til å ungå renseprosses. | |
|
| |
Keyless Ford Freak
Antall Innlegg : 147 Join date : 15.07.2010
| Tema: Re: Frieksos ? Lør Mar 19, 2011 12:14 am | |
| - Yugo skrev:
- Keyless skrev:
- Har merket ved ett par anledninger at når jeg kjører i en veldig våt veibane, parkerer bilen på tomgang, så virker det som om det oppstår frieksos...får liksom en "putrelyd" ved bakre eksospotte.
Eg opplevde akkurat likt igår faktisk, så gikk eg til ford forhandler så sa han til meg at det er mest sansynligvis at system har startet rense prosses av dieselpartikkelfilter. Når det skjer sier han at motoren endrer på tennningen og i tillegg pumper mer diesel for at motoren skal oppnå mer varme til rense prosses av dieselpartikkelfilter. Hvor ofte det skjer viste han ikkje helt sikker for at motstand måles før og etter dieselpartikkelfilter og ut i fra deg beregninger starter prosses selv hvis det er behov. Så fikk eg beskjed også siden eg har automat girkasse at av og til e det lurt å kjøre i manuelt i lavere gir med høyere turtall å få mer varme i eksosannleget å på denne måten hjelpe til å ungå renseprosses. Interessant! Har hatt flere biler med DPF men aldri opplevd slikt. Men det er sikkert rett det din forhandler har forklart. | |
|
| |
Christer
Antall Innlegg : 1 Join date : 15.08.2011
| Tema: Re: Frieksos ? Man Aug 15, 2011 5:11 am | |
| Måtte bytte midtre del av eksosanlegget pga rustne oppheng. Dårlig sveis rundt festene der smuss og fukt kan legge seg. Dårlig på en bil som kun har rullet 50k... Lekkasjen oppstod etter tre år og Ford ville ikke dekke dette på garanti da det var en slitasjedel... Kjøpte ny mellompotte og satt bort jobben til et annet verksted for kun 500,- De skulle ha mye mer hos Svendsen E. og Ford. | |
|
| |
raymond Normal Freak
Antall Innlegg : 16 Join date : 13.09.2011
| Tema: Re: Frieksos ? Lør Okt 01, 2011 8:43 pm | |
| Jeg har også erfart det samme med "frieksos", får av og til en grovere lyd som varer i noen minutter før det går tilbake til normal lyd igjen. Dette hender noen få ganger i løpet av året, både ved vått og tørt føre. Jeg kjører med ikke originale bakpotter, så dersom dere med originalt anlegg opplever det samme. Så kan det nok være noe med DPF rensing å gjøre som nevnt ovenfor? Noen som vet med sikkerhet hva dette kommer av? | |
|
| |
SES Big Freak
| Tema: Re: Frieksos ? Lør Okt 01, 2011 10:35 pm | |
| Har opplevd dette igjen i sommer (original bakre potte, uoriginal endestuss). Skal ha bilen på service om 3 uker og skal høre med Ford om de vet hva dette egentlig er. | |
|
| |
raymond Normal Freak
| Tema: Re: Frieksos ? Lør Okt 29, 2011 11:23 am | |
| | |
|
| |
SES Big Freak
| Tema: Re: Frieksos ? Lør Okt 29, 2011 11:57 pm | |
| Ja, det er som Keyless bekrev at renseprossesen av dieselpartikkelfilter starter opp. Så ikke noe feil, altså.
| |
|
| |
raymond Normal Freak
| Tema: Re: Frieksos ? Søn Okt 30, 2011 3:38 pm | |
| | |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: Frieksos ? | |
| |