Ford Freaks S-MAX Forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

937

IndeksIndeks  PortalPortal  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg InnLogg Inn  

Hvilken dimensjon på vinterdekk?

Go down 
+2
rohen
jahnep
6 posters
AvInnlegg
jahnep

Antall Innlegg : 3

Hvilken dimensjon på vinterdekk? Empty
PosteTema: Hvilken dimensjon på vinterdekk?   Hvilken dimensjon på vinterdekk? EmptyLør Sep 11, 2010 7:33 pm

Ny S-Max i komminga. Blir levert i november. Har bestilt Trend 140HK manuell med passe x-tra utstyr. Vet PS er kampanje nå, men ville heller ha rabatt enn automat. Ble ei grei pakke. Men må kjøpe vinterdekk. Satser på alu-felger. Std. dim på dekk er 215/60-16. Forhandler anbefaler samme på vinterdekk også. Men jeg er litt lysten på noe smalere på vinteren - f.eks. 205/65-16 (antar 195/65-16 er i snaueste laget). Fremkommelighet og pris er stikkord. Så da er spørsmålet fra en nykommer til de erfarne... Hva bør jeg satse på?
Til Toppen Go down
rohen
Very Freak
Very Freak

Antall Innlegg : 25

PosteTema: Re: Hvilken dimensjon på vinterdekk?   Hvilken dimensjon på vinterdekk? EmptyMan Mai 30, 2011 1:08 pm

Hei.
Hvilke dekk endte du opp med?

På min nyinnkjøpte 2009 modell, S-Max fulgte det med piggfrie vinterdekk på 215/60-16. Jeg har imidlertid lyst på piggdekk.

Vil 205/55-16 passe?
Eller bør jeg gå for original dimensjon?
Til Toppen Go down
MortenS
FordFreak Team Moderator
FordFreak Team Moderator

Antall Innlegg : 394

PosteTema: Re: Hvilken dimensjon på vinterdekk?   Hvilken dimensjon på vinterdekk? EmptyMan Mai 30, 2011 2:46 pm

I den dimensjonen kjøper man dekk kun for fremkommelighet, ikke utseende.
Så da hadde jeg gått for 205.
For uansett bredde så ser 16" veldig puslete ut på en stor bil som S max. Det er ihvertfall min mening Smile

205 er bedre for slapseføre, men så får du vel flere pigger ved å gå for 215 dim. ?
Til Toppen Go down
http://www.nmks.no
rohen
Very Freak
Very Freak

PosteTema: Re: Hvilken dimensjon på vinterdekk?   Hvilken dimensjon på vinterdekk? EmptyMan Mai 30, 2011 2:57 pm

Har tilgang til ett sett vinterdekk med pigg i dimensjonen 205/55-16.
Så tenkte at hvis disse passer hadde det vært utmerket.

Så 55 i profil i stedefor 60 betyr ikke noe?
Til Toppen Go down
MortenS
FordFreak Team Moderator
FordFreak Team Moderator

PosteTema: Re: Hvilken dimensjon på vinterdekk?   Hvilken dimensjon på vinterdekk? EmptyMan Mai 30, 2011 3:20 pm

rohen skrev:
Har tilgang til ett sett vinterdekk med pigg i dimensjonen 205/55-16.
Så tenkte at hvis disse passer hadde det vært utmerket.

Så 55 i profil i stedefor 60 betyr ikke noe?

Tviler på at du merker noe særlig forskjell på bilen ihvertfall. Man ser jo at det er litt lavere profil på dekket.

Husker jeg ikke helt feil, er det 5% man har lov til å "endre" dimensjonen. I forhold til standard dimensjon.

Hvor i landet kjører du siden du vil ha pigg?
Til Toppen Go down
rohen
Very Freak
Very Freak

PosteTema: Re: Hvilken dimensjon på vinterdekk?   Hvilken dimensjon på vinterdekk? EmptyMan Mai 30, 2011 3:33 pm

Ja, har også lest det med 5% regelen.
I flg. en "dekk- dimensjonkalkulator" blir forskjellen 4,9% i forhold til orginalt.

Var mer bekymret for om boltene/ hullene passet.

Bor forresten i Nordland.

Til Toppen Go down
MortenS
FordFreak Team Moderator
FordFreak Team Moderator

PosteTema: Re: Hvilken dimensjon på vinterdekk?   Hvilken dimensjon på vinterdekk? EmptyMan Mai 30, 2011 3:45 pm

rohen skrev:
Ja, har også lest det med 5% regelen.
I flg. en "dekk- dimensjonkalkulator" blir forskjellen 4,9% i forhold til orginalt.

Var mer bekymret for om boltene/ hullene passet.

Bor forresten i Nordland.

Dimensjonen på dekkene har ingen betydning for om felgen passer.
Er det en 16" felg som passer til s max, så passer den uansett om du bruker 55 eller 60 profil.

I S max så er hjulbuen så svær at til og med 20" felg passer uten problem.
Til Toppen Go down
rohen
Very Freak
Very Freak

PosteTema: Re: Hvilken dimensjon på vinterdekk?   Hvilken dimensjon på vinterdekk? EmptyMan Mai 30, 2011 3:53 pm

Ja, de felgene/dekkene har tidligere stått på en Avensis. Men burde passe uansett.

Til Toppen Go down
MortenS
FordFreak Team Moderator
FordFreak Team Moderator

PosteTema: Re: Hvilken dimensjon på vinterdekk?   Hvilken dimensjon på vinterdekk? EmptyMan Mai 30, 2011 4:12 pm

rohen skrev:
Ja, de felgene/dekkene har tidligere stått på en Avensis. Men burde passe uansett.

Vær obs på at Toyota opererer med forskjellige boltdimensjoner.
De bruker både 5x100 ET 39 og 5x114,5 ET 45. 60mm navhull.
Jeg mener det bare er 2,2 D-kat som har 114,3x5 med ET45. Men det er jeg usikker på. Godt mulig det gjelder alle modeller med dieselmotor.
Til Toppen Go down
rohen
Very Freak
Very Freak

PosteTema: Re: Hvilken dimensjon på vinterdekk?   Hvilken dimensjon på vinterdekk? EmptyOns Jun 01, 2011 11:26 am

Jepp. Da stemmer ikke boltdimensjonene.
Toyota har 5-100, mens Ford har 5-108.

Jeg får forsøke med piggfritt en vinter da afro
Til Toppen Go down
emin
Very Freak
Very Freak
emin

Antall Innlegg : 45

PosteTema: Re: Hvilken dimensjon på vinterdekk?   Hvilken dimensjon på vinterdekk? EmptyTor Jun 02, 2011 12:21 am

Vi kjører på originaldimensjonen. Piggfritt er uaktuelt her vi bor, da kan vi bare drite i å komme opp og ned bakken til huset når det er glatt med livet i behold.
Til Toppen Go down
tercel
Very Freak
Very Freak

Antall Innlegg : 32

PosteTema: Re: Hvilken dimensjon på vinterdekk?   Hvilken dimensjon på vinterdekk? EmptyTir Jun 14, 2011 3:03 pm

Jeg kjører 215/60-16 både sommer og vinter. Bilen tar seg klart bedre ut med 18" felger, men den veistandarden vi har i norge tilsier at man må ha litt gummi rundt felgen. Kjører piggfritt på vinteren, uten problemer. Husk at bilen er ca 1700 kg, så en bredde på 215 er ikke så ille...
Til Toppen Go down
raymond
Normal Freak
Normal Freak

Antall Innlegg : 16

PosteTema: Re: Hvilken dimensjon på vinterdekk?   Hvilken dimensjon på vinterdekk? EmptyOns Sep 21, 2011 11:10 pm

Var selv litt skeptisk til brede dekk på vinteren. Men 225/50-17 Conti piggfritt fungerer utmerket på S-Max.
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: Hvilken dimensjon på vinterdekk?   Hvilken dimensjon på vinterdekk? Empty

Til Toppen Go down

Hvilken dimensjon på vinterdekk?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Vinterdekk, hvilken dimensjon?