Ford Freaks S-MAX Forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

937

IndeksIndeks  PortalPortal  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg InnLogg Inn  

Blir 18" felger for "hardt" på S-max uten IVDC?

Go down 
3 posters
AvInnlegg
Basse

Antall Innlegg : 4

Blir 18" felger for "hardt" på S-max uten IVDC? Empty
PosteTema: Blir 18" felger for "hardt" på S-max uten IVDC?   Blir 18" felger for "hardt" på S-max uten IVDC? EmptyFre Aug 13, 2010 10:00 am

Jeg skal kjøpe en ny S-max Titanium S. Titanium S leveres som standard med 18" felger og sportsunderstell. Forhandler sa dette blir veldig hardt å kjøre på uten tilleggsutstyret IVDC (altså "intelligente" støtdempere) innstilt på "komfort". Dessverre har de bare en Trend med 16" felger som demobil, så jeg fikk ikke prøve det i praksis.

Hos kundeservice hos importøren sa de imidlertid at IVDC ikke er nødvendig. S-maxen var behagelig med 18" likevel. På Mondeo derimot, ble kjøreopplevelsen veldig kontant uten IVDC, sa de. S-maxen var nemlig annerledes satt opp.

Hvis jeg kan kutte ut IVDC kan jeg kanskje få råd til panoramatak og adaptiv fartsholder som jeg gjerne skulle hatt.

Er det noen her med erfaring fra å kjøre S-max med 18" med eller uten IVDC som kan bidra med noe erfaring og synspunkter.
Til Toppen Go down
VJK
Normal Freak
Normal Freak
VJK

Antall Innlegg : 13

PosteTema: Re: Blir 18" felger for "hardt" på S-max uten IVDC?   Blir 18" felger for "hardt" på S-max uten IVDC? EmptyOns Aug 18, 2010 3:53 pm

Har det samme og opplever ikke dette for hardt. Har 17´på vinter og det er såklart mer behagelig å kjøre på.
Til Toppen Go down
rnilss
Normal Freak
Normal Freak
rnilss

Antall Innlegg : 11

PosteTema: Re: Blir 18" felger for "hardt" på S-max uten IVDC?   Blir 18" felger for "hardt" på S-max uten IVDC? EmptyTir Aug 24, 2010 10:51 am

Jeg har nå kjørt min Titanium S siden slutten av juni (6000 km), og syns den er helt nydelig å kjøre. Det eneste som jeg legger merke til er at det er litt hjulstøy og at den sporer litt når det er merkante "spor" i asfalten. Men ellers er det en fryd å kjøre.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg helt klart kuttet ut IVDS og tatt panorama tak og adaptive fartsholder. Jeg bestilte disse og har ikke angret på det.
Til Toppen Go down
Basse

PosteTema: Re: Blir 18" felger for "hardt" på S-max uten IVDC?   Blir 18" felger for "hardt" på S-max uten IVDC? EmptyLør Sep 04, 2010 10:05 pm

Takk for tilbakemeldinger, VJK og rnilss.

Blir nok til at jeg dropper IVDC.

rnilss: Jeg er nysgjerrig på dine erfaringer med adaptiv fartsholder. Hvor godt er det? Får du brukt den i Norge i det hele tatt, eller er det bare på motorvei i Sverige, Danmark og Tyskland? Fungerer den også på norsk landevei? Er det kun over 50 km/t den virker, slik at den ikke er egnet for køkjøring (jeg har bestilt med automatgir)? Blir det veldig passiv kjøring, eller tillater den at man har ganske korte avstander til forankjørende bil (for å signalisere i venstrefila på motorveien at man vil forbi)?
Kona frykter at man blir for lat med et slikt ekstrautstyr og nesten sovner i og med at man hverken gasser eller bremser. Er det noe i det?

Venter spent på svar!
Til Toppen Go down
rnilss
Normal Freak
Normal Freak
rnilss

PosteTema: Re: Blir 18" felger for "hardt" på S-max uten IVDC?   Blir 18" felger for "hardt" på S-max uten IVDC? EmptyMan Sep 06, 2010 11:09 am

Basse

Jeg kan trykt si at Adaptiv Fartsholder (AF) er noe som man kan bruke her i Norge. Jeg bruker den så å si hele tiden. Den fungerer til og med i rushtrafikk, men den er desidert best på langkjøring. Den fungerer helt ned til 30 km/t, da kobles den ut og du får et lyd/lys signal.
Med en vanlig cruise kontroll, så må man hele tiden regulere farten pga. evt. trafikk foran, dette slipper man med AF. AF bruker en Doppler rader som ligger i grillen. Den ser rett frem i et ganske smalt felt. Det som er spesielt med en Doppler rader er at den kun ser/registrer kjøretøyer som går i samme retning som deg selv, eller stillestående ojekter innenfor feltet. Biler som kommer i motsatt retning registreres ikke.
Har du innstilt AF på 80 km/t, og en bil foran kjører i 70 km/t, så vil bilen redusere til 70 og holde den avstanden som du bestemmer. Fjerne bilen foran seg, så vil din bil akselerere tilbake til 80.
Det er ingen ”rykk og napp”, og det hele er veldig behagelig. Jeg har kjørt fra Stavanger til Bergen med systemet innkoblet nesten hele tiden. Og på den turen så rørte jeg nesten ikke verken gass eller bremsepedal. Og det føles veldig trykt å kjøre.

Den viktigste grunnen til at jeg ville ha dette systemet, er at jeg blir fort trøtt i ryggen av å sitte i samme stilling når jeg kjøre. På lange turer så ble jeg irritert i koppen, og bidro til en mer utrygg kjøring.
Nå har jeg mulighet til å skifte stilling og ”bevege” meg mer. S-Max’en har også i tillegg veldig god kjørekomfort. Så din kone trenger ikke å være redd for at du sovner med rattet, den gjør faktisk at du slapper mer av, og at du holder tryggere avstand til bilen foran.
Med PowerShift automat kasse så brillierer dette systemet enda mer. Du legger nesten ikke merke til at bilen girer, og holder forbruket nede. Fra Stavanger til Arendal, noe som er ganske blandet lang kjøring (ikke akkurat flatt), så fikk jeg 0,57 liter på mila (140hk diesel). Og det er jeg ganske fornøyd med.

Når det gjelder avstand til bilen foran og forbikjøring, så fungerer det slik at du har mulighet til å øke farten med gasspedalen, kjøre forbi for så å slippe gasspedalen og AF’en er fortsatt innkoblet. Det eneste som frakobler AF er enten å trø på bremsepedal, sette girvelgeren i fri eller trykke på av/på knapp på rattet.
Hvis du kjører bak en bil og du har AF innstilt på en høyere fart enn bilen foran, så kan du også legge det ut, og AF vil akselerer forbi. Dette fungerer best på motorveier med to eller flere felt, men også på vanlig vei.

Innebygd funksjon i AF er at det også er en Forward Alert som aktiveres ved fare for kollisjon. Du får ett lyd og lys signal, og bilen begynner oppbremsning med opp til 30% av bremsekraften, noe som er ganske kraftig bremsing. Pluss at bremsesystemet gjørs klart for hard og manuell oppbremsning. Dvs. at man merker på bremsepedalen er mye ”thightere” og responsive.
Forward Alert systemet fungerer også når AF ikke er innkoblet, men da vil systemet ikke bremse selv, men det vil ”gjøre seg klar” for hard oppbremsning. Dette har jeg prøvd noen ganger, og det fungerer utmerket og veldig effektivt.

Adaptive Fartsholder, Forward Alert med PowerShift er effektivt, føles trykt og øker kjøre komforten betraktelig….gled deg Very Happy
Jeg har mye annet "stæsj" i bilen, men AF'en er det jeg desidert setter mest pris på. Og det gjør også min kone Smile

Håper dette var til hjelp. Og er det noe annet du lurer på så er det bare å fortsette tråden.
Til Toppen Go down
Basse

PosteTema: Re: Blir 18" felger for "hardt" på S-max uten IVDC?   Blir 18" felger for "hardt" på S-max uten IVDC? EmptyTir Sep 07, 2010 11:30 am

Takk for flott, utfyllende og meget nyttig svar, rnilss. Jeg fikk veldig lyst på adaptiv fartsholder nå. Jeg har noe av samme problem som deg - blir veldig rastløs i bilen, særlig i høyrefoten selv om jeg har vanlig cruisecontrol på min nåværende bil.

I dag fikk jeg fra forhandler og importør vite at bilen min var flyttet langt fram i køen og skal produseres allerede i morgen! Det er jo generelt bra, men i mitt tilfelle veldig dårlig fordi det er for sent å omkonfigurere. Jeg har spurt forhandler om de kan selge bilen til noen andre, og at jeg foretar en ny bestilling. Avventer svar fra dem på det.

Siden du skriver at du har mye annet stæsj på bilen: Har du BLIS, dvs varsling av trafikk i dødvinkelsonen på siden av bilen? I så fall: Hvordan fungerer det?

Og panoramataket: Er det fint for passasjerene bak, eller mest til sjenanse i form av mye reflekser og vekslende lys inn i kupeen?
Til Toppen Go down
rnilss
Normal Freak
Normal Freak
rnilss

PosteTema: Re: Blir 18" felger for "hardt" på S-max uten IVDC?   Blir 18" felger for "hardt" på S-max uten IVDC? EmptyOns Sep 08, 2010 9:57 am

BLIS har jeg ikke, og er sikkert et bra system. Dette er også en rader som registrer om det ligger noen i din blind sone. Dette vises i speilet med et lite lys.
Jeg har lest litt om andre som har dette, og de stoler ikke helt på det, eller vrir hode av gammel vane for å dobbelskjekke.
Jeg bestilte ikke dette fordi jeg ser på dette som en ekstra ting som er lite nyttig og en ting til som kan gå i stykker. Av samme grunn bestilte jeg ikke el. håndbrekk. Synes ”flyspaken” har et kult design.
Faren med slike systemer er kanskje at du blir vant til å bruke det, og setter deg i en bil som ikke har BLIS…ja du skjønner kanskje hvor jeg vil med denne.

Panorama taket er helt nydelig. Som fører blir du ikke sjenert av verken vekslende lys eller direkte sol. Som passasjer bak så blir både lys og utsikten formidabel. Jeg har tre barn fra 4 til 9, og jeg har lagt merke til det er en annen atmosfære i baksete kontra Zafira’en jeg hadde før. De sitter høyere, mer utsikt forover og til siden. Og med mørketonet glass slipper du å ha ”gardiner” i sidevinduene.
Panoramataket har elektrisk betjent gardin som kan lukkes hvis det ønskes. Har brukt den et par gange når solen står høyt og ungene prøver å sove. Ellers så er den åpen hele tiden.

Jeg skjønner ditt dilemma når det gjelder om du vil ender på din bestilling og vente noen måneder eller uker ekstra.
Jeg bestilte ikke noe ekstra stereo/NAVI eller tilkoblings muligheter (USB, Boothooth osv), noe jeg treger på veldig. Og hadde jeg vist om dette så hadde jeg gjort om bestillingen min og ventet litt ekstra.
Hvis det ikke betyr noe for deg at du må vente litt ekstra, så hadde jeg gjort det. Ingenting er så surt som at du ikke her HELT fornøyd med bilen din.
Men det er min mening.
Til Toppen Go down
Basse

PosteTema: Re: Blir 18" felger for "hardt" på S-max uten IVDC?   Blir 18" felger for "hardt" på S-max uten IVDC? EmptyFre Sep 10, 2010 12:08 pm

Fikk vite fra Ford Norge at bilen min var ferdig på rullebåndet i går. Men har ikke fått vite noe fra forhandler om de kan selge den til noen andre, og hva merkostnaden vil bli med ny konfigurasjon, ny prisliste fra 6. september, og om jeg får tilsvarend rabatt som på den første. Importøren sa jeg kunne risikere lang ventetid, fordi Ford-fabrikken hadde problemer med å få levert nok Power-shift-kasser.

Dersom jeg får bytte, vil jeg se bort fra BLIS, kutte ut IVDC, få inn pan.tak og ad.cruise contr.

Du sier du angrer på ikke å ha tilknytning for blåtann og USB. Jeg var i stuss, men slo det fra meg da jeg bestilte siden det var såpass dyrt. Tenkte jeg enten kjøper en ekstern GPS med blåtann-kobling eller flytter over Sony Ericsons blåtann-sett som jeg har på gamle bilen (krever noe verkstedskobling i ledningsettet til bilradioen). Men USB-kobling vil jeg fortsatt ikke ha. Ser noen sier de klarer seg med en audio-kontakt som sitter i hanskerommet, men det virker jo mer elegant å bruke en USB-kontakt mellom setene. I tillegg får man da opp sanger osv fra mobil/Ipod på Converse-skjermen. Det kan jeg ikke tenke meg man gjør med audio-kontakten.
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: Blir 18" felger for "hardt" på S-max uten IVDC?   Blir 18" felger for "hardt" på S-max uten IVDC? Empty

Til Toppen Go down

Blir 18" felger for "hardt" på S-max uten IVDC?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» 4 flotte 16'' felger med godt brukbare lavprofilsdekk selges.- bud
» Retting av Felger
» Hvite Eta Beta felger