Basse
Jeg kan trykt si at Adaptiv Fartsholder (AF) er noe som man kan bruke her i Norge. Jeg bruker den så å si hele tiden. Den fungerer til og med i rushtrafikk, men den er desidert best på langkjøring. Den fungerer helt ned til 30 km/t, da kobles den ut og du får et lyd/lys signal.
Med en vanlig cruise kontroll, så må man hele tiden regulere farten pga. evt. trafikk foran, dette slipper man med AF. AF bruker en Doppler rader som ligger i grillen. Den ser rett frem i et ganske smalt felt. Det som er spesielt med en Doppler rader er at den kun ser/registrer kjøretøyer som går i samme retning som deg selv, eller stillestående ojekter innenfor feltet. Biler som kommer i motsatt retning registreres ikke.
Har du innstilt AF på 80 km/t, og en bil foran kjører i 70 km/t, så vil bilen redusere til 70 og holde den avstanden som du bestemmer. Fjerne bilen foran seg, så vil din bil akselerere tilbake til 80.
Det er ingen ”rykk og napp”, og det hele er veldig behagelig. Jeg har kjørt fra Stavanger til Bergen med systemet innkoblet nesten hele tiden. Og på den turen så rørte jeg nesten ikke verken gass eller bremsepedal. Og det føles veldig trykt å kjøre.
Den viktigste grunnen til at jeg ville ha dette systemet, er at jeg blir fort trøtt i ryggen av å sitte i samme stilling når jeg kjøre. På lange turer så ble jeg irritert i koppen, og bidro til en mer utrygg kjøring.
Nå har jeg mulighet til å skifte stilling og ”bevege” meg mer. S-Max’en har også i tillegg veldig god kjørekomfort. Så din kone trenger ikke å være redd for at du sovner med rattet, den gjør faktisk at du slapper mer av, og at du holder tryggere avstand til bilen foran.
Med PowerShift automat kasse så brillierer dette systemet enda mer. Du legger nesten ikke merke til at bilen girer, og holder forbruket nede. Fra Stavanger til Arendal, noe som er ganske blandet lang kjøring (ikke akkurat flatt), så fikk jeg 0,57 liter på mila (140hk diesel). Og det er jeg ganske fornøyd med.
Når det gjelder avstand til bilen foran og forbikjøring, så fungerer det slik at du har mulighet til å øke farten med gasspedalen, kjøre forbi for så å slippe gasspedalen og AF’en er fortsatt innkoblet. Det eneste som frakobler AF er enten å trø på bremsepedal, sette girvelgeren i fri eller trykke på av/på knapp på rattet.
Hvis du kjører bak en bil og du har AF innstilt på en høyere fart enn bilen foran, så kan du også legge det ut, og AF vil akselerer forbi. Dette fungerer best på motorveier med to eller flere felt, men også på vanlig vei.
Innebygd funksjon i AF er at det også er en Forward Alert som aktiveres ved fare for kollisjon. Du får ett lyd og lys signal, og bilen begynner oppbremsning med opp til 30% av bremsekraften, noe som er ganske kraftig bremsing. Pluss at bremsesystemet gjørs klart for hard og manuell oppbremsning. Dvs. at man merker på bremsepedalen er mye ”thightere” og responsive.
Forward Alert systemet fungerer også når AF ikke er innkoblet, men da vil systemet ikke bremse selv, men det vil ”gjøre seg klar” for hard oppbremsning. Dette har jeg prøvd noen ganger, og det fungerer utmerket og veldig effektivt.
Adaptive Fartsholder, Forward Alert med PowerShift er effektivt, føles trykt og øker kjøre komforten betraktelig….gled deg
Jeg har mye annet "stæsj" i bilen, men AF'en er det jeg desidert setter mest pris på. Og det gjør også min kone
Håper dette var til hjelp. Og er det noe annet du lurer på så er det bare å fortsette tråden.