Ford Freaks S-MAX Forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

937

IndeksIndeks  PortalPortal  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg InnLogg Inn  

Parkeringsvarmer

Go down 
+3
rusandba
Trend+individual
einarjensen
7 posters
AvInnlegg
einarjensen
Little Freak
Little Freak

Antall Innlegg : 7

Parkeringsvarmer Empty
PosteTema: Parkeringsvarmer   Parkeringsvarmer EmptyTir Jan 12, 2010 2:58 pm

Hei. Kjøpte en S-max, 2010mod rett før jul. Er foreløpig godt fornøyd med den, bortsett fra parkeringsvarmeren. Den varmer rett og slett ikke opp bilen godt nok, syns jeg. Er det ikke sånn at det skal vere godt og varmt i bilen når den er ferdig oppvarmet, og at det skal vere varme i motor? Hører at varmeren er slått på. Og er det tilfelle at det ikke går å få fjernkontroll til den?
mvh nybakt s-max eier.
Til Toppen Go down
Trend+individual
Little Freak
Little Freak

Antall Innlegg : 5

Parkeringsvarmer Empty
PosteTema: Grrrrrr   Parkeringsvarmer EmptyTor Jan 14, 2010 4:58 pm

Fikk selv min nye S-max før jul og har samme problem.
Bare to små kikkhull i isen på frontruta, og ikke mye varmere inne i bilen enn utenfor.....
Varmeren er heller ikke med som hjelpevarmer, den går ikke selv om kjølevannet holder bare 60 grader.
Fungerer den under kjøring på din bil? Sjekk om det ryker fra eksosrøret under høyre dør.
Ford er klar over at dette er et problem på biler produsert fra sept 09 og en periode.
Jeg har vært inne til softwareoppdatering, men får beskjed om at siste programvare ligger inne.....
Da må vel i tilfelle denne programvaren også oppdateres/endres Parkeringsvarmer Icon_evil
Viktig at flest mulig som har dette problemet sier ifra, slik at Ford tar det på alvor!
Til Toppen Go down
einarjensen
Little Freak
Little Freak

Parkeringsvarmer Empty
PosteTema: Re: Parkeringsvarmer   Parkeringsvarmer EmptyTor Jan 14, 2010 5:47 pm

Jeg har nå tatt kontakt med ford-verksted og fått time til oppdatering av programvare. jeg også fikk beskjed om at dette er et problem på en viss produksjonsserie. Jeg hører at varmeren starter men ser ikke noe eksos, det lukter eksos inne i bilen etter en stund. Det tar meget lang tid før det blir varme i motor ved kjøring, så jeg regner med at den ikke går da heller.
Jeg skal på verksted tirsdag 19. Informerer når det er gjort.
Til Toppen Go down
Trend+individual
Little Freak
Little Freak

Parkeringsvarmer Empty
PosteTema: Re: Parkeringsvarmer   Parkeringsvarmer EmptyFre Jan 22, 2010 7:16 pm

Har du oppgradert programvare? Virker varmeren bedre?
Til Toppen Go down
einarjensen
Little Freak
Little Freak

Parkeringsvarmer Empty
PosteTema: Re: Parkeringsvarmer   Parkeringsvarmer EmptyLør Jan 23, 2010 2:40 pm

Hei. Utstyret til vekstedet var ute av drift så de fikk ikke sett på det. jeg skulle bli kontaktet for ny time når de hadde fikset problemet.
Til Toppen Go down
Trend+individual
Little Freak
Little Freak

Parkeringsvarmer Empty
PosteTema: Re: Parkeringsvarmer   Parkeringsvarmer EmptyMan Jan 25, 2010 10:52 am

Har nå fått oppgradert programvare, og nå funker det!Mye varmere bil etter timerfunksjon (kupevifte går hele tiden og ikke støtvis som tidligere), og varmeren er med under kjøring helt til ca 85-90 grader på kjølevann.
Til Toppen Go down
rusandba
Normal Freak
Normal Freak

Antall Innlegg : 12

Parkeringsvarmer Empty
PosteTema: Re: Parkeringsvarmer   Parkeringsvarmer EmptySøn Jan 31, 2010 11:27 pm

Hei! Har en ny Tit. S 2010-modell som jeg tror er produsert i oktober 2009 (kjøpte en ny utstillingsmodell rett før jul). Samme erfaring som "einarjensen": Bilen er kaldere en god stund lengre under kjøring enn det jeg hadde trodd. Var hos RS på Ensjø med bilen for kontroll, men de sier alt er som det skal være. Hverken Ford eller Webasto (KCL i Norge) har fjernkontroll for denne modellen. Er visstnok ikke teknisk mulig sier de. Men det skal vistnok komme en oppgradering/oppdatering som skal gjøre det "mer sannsynlig" at varmeren starter......javel? Hva betyr det?

"Activate now"-funksjonen er en dårlig vits. At man i det hele tatt må på med tenning (da starter motoren å gløde, kjørelysene går på, setevarmeren går på osv før man skrur dette av) før man så kan lete seg frem til et menyvalg nede i en setup-meny, indikerer at dette ikke har vært prioritert hos Ford. RS sier at jeg skal vente 30-40 sekunder slik at motoren er helt ferdigglødet før jeg forsøker å starte varmeren. Eller bruke timer-funksjonen. Latterlig! Jeg vil at den skal starte NÅR jeg går ut og trenger varme i bilen. Det er derfor jeg har betalt for dieselvarmeren...... Hadde en VW Sharan med Eberspächer forvarmer/tilleggsvarmer som hadde et vanlig tidsur/startur i kupeen. Der kunne man enten justere tider for regulær start av varmeren eller starte den NÅR man ville, uten å slå på tenning etc. Fungerte 100% sålenge batteriet var OK. Er klar over at dette tappes grundig om man ikke passer på å lade det gjennom vinteren når man har slike varmere.

PS! Og nå frøys jammen meg vindusspylerne på frontruta i 13 minus..... artig med ny bil.....
Til Toppen Go down
Trend+individual
Little Freak
Little Freak

Parkeringsvarmer Empty
PosteTema: Re: Parkeringsvarmer   Parkeringsvarmer EmptyMan Feb 01, 2010 10:43 pm

Få bilen inn på et verksted som vet hva de driver med, og som har kontakt med Ford Motor Norge. Software oppdateres og varmeren er med og varmer helt til bilen har arbeidstemperatur, blir fort varm selv ved -25 grader.Active Now fungerer med tenning kun i stilling 1 (uten gløding), iallefall for meg som ikke har converse+.
På min bil trenger man ikke vente før man aktiverer funksjonen, starter direkte hver gang. Men ved mye småkjøring trenger batteriet vedlikeholdslading av og til. Sett på f.eks en C-tek lader, og plugg i over natta av og til.At vindusspylervæska ikke tåler mer enn 13 minus er nok ikke bilen sin feil, og vinduene bør man uansett ikke spyle når det er så kaldt :-)
Til Toppen Go down
rusandba
Normal Freak
Normal Freak

Parkeringsvarmer Empty
PosteTema: Re: Parkeringsvarmer   Parkeringsvarmer EmptyTir Feb 02, 2010 11:20 pm

Hei igjen, ja i dag kjørte jeg bilen inn til jobben og i -15 grader så tok det over 20 minutter før temp-nåla løftet seg fra 60 gradersmerket. Må nok få omprogrammert varmeren min ja. Tar saken med RS på Ensjø igjen. De ligger rett ved KCL/Webasto i Norge og har ifølge KCL god kontakt med dem vedr. Webasto på Ford.

Frossen vindusspyler: Den frøys vel egentlig allerede på fredag i -8-10 grader og saltgraut på motorveien, men selv etter flere lange turer så kastet ikke motoren av seg nok varme til å tine stedet der det frøys (et par stykker i England har opplevd det samme). Men i dag sto bilen varmt og godt i 8 timer innendørs og da var alt OK igjen. Tror spylervæsken var i dårligste laget også så jeg laster ikke bilen..... det var bare så utrolig kjipt. Aldri skjedd meg før.
Til Toppen Go down
rusandba
Normal Freak
Normal Freak

Parkeringsvarmer Empty
PosteTema: Parkeringsvarmer   Parkeringsvarmer EmptyLør Feb 13, 2010 9:45 pm

Da var dieselvarmeren min omprogrammert og bilen virker varmere (raskere varm også) under kjøring. Nåla for temperatur på kjølevannet stiger raskere til 80-90 grader. Aner ikke hva omprogrammeringen egentlig har endret (kanskje temp. på kjølevann før den skal koble ut?) men da jeg leverte bilen så mumlet kundemottakeren hos RS på Ensjø noe om at min modell (som jeg tror han benevnte B5 eller noe slikt?) nok krevde en omprogrammering før den ville være nogenlunde OK. De hadde hatt en tysk Ford-ingeniør tilstede hele forrige uke for å forsøke ulike varianter av konfigurasjonen på varmere til Mondeo og S-Max. Han mente de sleit litt ennå med å finne den beste balansen mellom å bruke lite/mye strøm og gi lite/mye varme.....
Til Toppen Go down
einarjensen
Little Freak
Little Freak

Parkeringsvarmer Empty
PosteTema: Re: Parkeringsvarmer   Parkeringsvarmer EmptyLør Mar 13, 2010 2:09 pm

Da har jeg endelig fått oppgradert softvaren, men er ikke helt fornøyd enda. Det er varmere i bilen når jeg skal kjøre om morgenen, men varmen forsvinner når jeg begynner å kjøre og det tar lang tid før motoren blir varm. Verkstedet har hatt bilen i 3 dager for å teste ut varmeren uten å få feilmelding om noe som helst. Det de mener er feil er autostartfunksjonen, men det fikk de ikke sjekket skikkelig da temperaturen var på grensen (ca +5gr). Dette skal jeg sjekke ut selv når det blir kaldere, og verkstedet skal kontakte ford norge for å få mer info. Blir det ikke bedre må føler for temp. skiftes sier de.
Til Toppen Go down
nomadfra

Antall Innlegg : 2

Parkeringsvarmer Empty
PosteTema: Re: Parkeringsvarmer   Parkeringsvarmer EmptyTor Des 09, 2010 10:01 am

hei. jeg er ny her

2.0 tdi s-xax titanium.

når har dere fått bilen deres jeg har samme problem og føler at verkstedet ikke tror meg. mener dere at ford er klar over dette? min er oppdatert byttet og oppdatert igjen.

varmer litt så føles det som om den kutter. kjører jeg av motorvei detter temp til 60 grader.

den går smatidig kun 20 min på timer om morgenen.

frank
Til Toppen Go down
MortenS
FordFreak Team Moderator
FordFreak Team Moderator

Antall Innlegg : 394

Parkeringsvarmer Empty
PosteTema: Re: Parkeringsvarmer   Parkeringsvarmer EmptyTor Des 09, 2010 11:14 am

Er det kaldt når motortempraturen faller? Det er isåfall vanlig.
Samme skjer med mine to biler i de temraturene vi har i Oslo området om dagen.

Men, det skal alikevel ikke ha noen påvirkning på kjørevarmeren. Den skal gå selv om motortempraturen faller. Så her høres det ut som det er noe feil.

Varmesyklusen til parkeringsvarmeren er 30min. Da skal den, hvis den fungerer som den skal, ha forvarmet motoren, og kupeen.
Jeg fikk et tips fra en kar på Follo Autoco, om å passe på å ikke avbryte den, altså la den gå hele syklusen sin på 30min. Husker ikke helt forklaringen på hvorfor, men det var noe med at det skånet batteriet og varmeren fungerer bedre og starter opp lettere neste gang den skal brukes.

Jeg har også hatt en følelse av at verkstedet mitt ikke har tatt meg på alvor og har ved et par anledninger hatt følelsen at de ikke "vet" ting om bilen, som jeg mener det er opplagt at de bør vite.
Da har jeg tatt kontakt med Ford Motor Norge, og snakket med en tekniker der. Da har jeg fått bekreftet/avkreftet det jeg lurte på Smile

Til Toppen Go down
http://www.nmks.no
sebulba
Big Freak
Big Freak

Antall Innlegg : 66

Parkeringsvarmer Empty
PosteTema: Re: Parkeringsvarmer   Parkeringsvarmer EmptyTor Des 09, 2010 12:42 pm

Det at du ikke skal avbryte brennersylusen tror jeg går på at brennereren må bli skikkelig varm slik at brenneren ikke "kokser igjen".
Til Toppen Go down
nomadfra

Antall Innlegg : 2

Parkeringsvarmer Empty
PosteTema: Re: Parkeringsvarmer   Parkeringsvarmer EmptyTor Des 09, 2010 4:22 pm

bor også olsoomerådet.

min forhandler sier at det er ford som valgte å senke ant min som diselvarmeren går på timer (spare batteri). jeg byttet inn min gamle 07 s-max til en ny. den gamle gikk varmeren i 45 min på timer. (byttet batteri en gang så virket den) og var helt konge langt ned på - 20. den nye skal gå i 30, min går dog i kun 20 min. så den skal inn igjen slik at den kan oppdateres igjen. skal legges til at jeg kun bruker timeren på morgenen for å ikke tappe batteri.

billia lillestrøm ba meg å ikke kjøre den på timer 2-3 morgener så forsøke timer. etter dette funker den mye bedre. dette forde at den ikke er kjørt inn fra fabrikk. de ringte også å spurte om det virket... kundeservice det.

jeg fikk min levert i august. når fikk dere deres. burde kunne snakke ford om dette.

frank

Til Toppen Go down
kenha
Big Freak
Big Freak

Antall Innlegg : 50

Parkeringsvarmer Empty
PosteTema: Re: Parkeringsvarmer   Parkeringsvarmer EmptyLør Des 18, 2010 3:56 pm

Må lufte et senario med varming og diesel forbruk.
Har en s-max 2.0 diesel med diesel varmer som jeg ble anbefalt siden diesel biler ikke generere varme.
I menyen er det et valg som heter tilleggsvarmer som default er merket av, denne starter diesel varmeren ved behov for å holde høy temperatur på kjølevannet osv.
Min erfaring ble etter litt testing at kjørecomputeren viste et forbruke som ikke stemte med det jeg fyller og regner ut på km telleren.
Foretok så en test til å fra hytta som er en kronglete småvei gjemmon finnskogen i -15 grader, tur retur regnet jeg ut et snittforbruk på 0.78L/mil, dette stemte ikke med kjørecomputeren. Disablet så tilleggsvarmeren og kjørte samme turen uka etter.
Da regnet jeg et snitt fornruk på 0.56L/mil i -24 grader ute. Under hele turen hadde jeg LCD monitoren satt på kjølevanns temperaturen og den viste mellom 70 og 90 grader tipper jeg, inne i bilen hadde jeg 23 grader, bilen brukte noe lenger tid på å bli varm, men ikke mer en ca 10 minutter. Så nå kjører jeg med tilleggsvarmeren av hele tiden og lurer på om det er slik det skal være, jeg trodde ikke denne skulle skru seg på hele tiden under kjøreing slik den må ha gjort grunnet økt diesel forbruk med valget på?
Ringte så Follo Autoco for å høre hva de mente om dette, tenkte det muligens var en feil i programvaren på bilen siden varmeren starter så ofte.
Verkstedet mente jeg var utrolig heldig som kunne skru av denne funksjonen og fortsatt ha varm bil? De mente også at ca 0.8L/mil var venlig om vinteren..
Så derfor er jeg interessert i å høre om andre har erfart lignende?
Til Toppen Go down
MortenS
FordFreak Team Moderator
FordFreak Team Moderator

Parkeringsvarmer Empty
PosteTema: Re: Parkeringsvarmer   Parkeringsvarmer EmptySøn Des 19, 2010 11:43 am

Jeg har litt samme erfaring egentlig. Men de dagene som det har vært som kaldes her, rundt 20 blå, så har det tatt lang tid før bilen blir skikkelig varm.

Ford 2.0 tdci er endel tørstere enn VW 2.0 tdi. Med Passaten jeg hadde, lå jeg med et snitt på 0,6l/mil.

I følge kjørekomp. i maxen ligger jeg på et snitt på ca. 0,75L/mil. Nå har jo denne bilen bare gått rett over 5000km. Mulig at den trenger flere mil for å yte helt optimalt?
Til Toppen Go down
kenha
Big Freak
Big Freak

Antall Innlegg : 50

Parkeringsvarmer Empty
PosteTema: Re: Parkeringsvarmer   Parkeringsvarmer EmptySøn Des 19, 2010 1:21 pm

MortenS skrev:
Jeg har litt samme erfaring egentlig. Men de dagene som det har vært som kaldes her, rundt 20 blå, så har det tatt lang tid før bilen blir skikkelig varm.

Ford 2.0 tdci er endel tørstere enn VW 2.0 tdi. Med Passaten jeg hadde, lå jeg med et snitt på 0,6l/mil.

I følge kjørekomp. i maxen ligger jeg på et snitt på ca. 0,75L/mil. Nå har jo denne bilen bare gått rett over 5000km. Mulig at den trenger flere mil for å yte helt optimalt?

Har du testet å regne ut forbruket?
Fyll full tank og nullstill triptellert og fyll full tank etter en lang tur. Der jeg kunne se stor forskjell, kunne se ut som at varmeren brukte diesel utenom sensoren for diesel forbruk knyttet til kjørekomputeren.

Ellers så er det kanskje verdt å si at jeg som regel står i garasje og bilen ikke blir riktig så kald som ute temperaturen det hjelper sikkert på hvor fort bilen blir varm når det er kaldt ute.
Til Toppen Go down
MortenS
FordFreak Team Moderator
FordFreak Team Moderator

Parkeringsvarmer Empty
PosteTema: Re: Parkeringsvarmer   Parkeringsvarmer EmptySøn Des 19, 2010 2:56 pm

kenha skrev:
MortenS skrev:

Har du testet å regne ut forbruket?
Fyll full tank og nullstill triptellert og fyll full tank etter en lang tur. Der jeg kunne se stor forskjell, kunne se ut som at varmeren brukte diesel utenom sensoren for diesel forbruk knyttet til kjørekomputeren.

Ellers så er det kanskje verdt å si at jeg som regel står i garasje og bilen ikke blir riktig så kald som ute temperaturen det hjelper sikkert på hvor fort bilen blir varm når det er kaldt ute.

Det skal jeg teste ut. Mener å ha lest en plass at parkeringsvarmeren bruker ca.0,2L/t.
Hvis den går med samme effekt under kjøring, så utgjør jo det litt på totalen.
Vil tippe, ganske så sikkert at forbrukstallene som vises i comp. viser uten varmerens forbruk.
Ford vil reklamere med så lave forbrukstall for mulig:)

(Hvis oppsettet på innlegget mitt ser rart ut, er det p.g.a iphone skriving)
Til Toppen Go down
sebulba
Big Freak
Big Freak

Antall Innlegg : 66

Parkeringsvarmer Empty
PosteTema: Re: Parkeringsvarmer   Parkeringsvarmer EmptySøn Des 19, 2010 3:39 pm

Hei.
Mener å ha lest en atrikkel for ikke alt for lenge siden der de testet kjørekomputer og forbruksberegning. Der kom forbruksberegningen til Ford sine biler ganske bra ut.
Til Toppen Go down
Sponsored content

Parkeringsvarmer Empty
PosteTema: Re: Parkeringsvarmer   Parkeringsvarmer Empty

Til Toppen Go down

Parkeringsvarmer
Til Toppen 
Side 1 av 1