Ford Freaks S-MAX Forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.


937
 
IndeksIndeks  PortalPortal  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg InnLogg Inn  

 

 Spm ang kjøp av bil

Go down 
3 posters
AvInnlegg
MadaGasCar
Little Freak
Little Freak



Antall Innlegg : 6
Join date : 29.10.2009
Age : 38
Bosted : Tr.heim

Spm ang kjøp av bil Empty
PosteTema: Spm ang kjøp av bil   Spm ang kjøp av bil EmptyFre Okt 30, 2009 12:13 am

Hei.

Står påtrappen til å kjøpe meg S-MAX, er gira som en liten unge høy på druesukkertabletter,
og klarer ikke stå stille.
Har vært og prøvekjørt en 1,8 `06 mod, og har nå en 2.0 `06 for hånden som jeg ikke har rukket å
se på enda.
Jeg ble ihvertfall frelst etter prøveturen i 1,8-eren.

Er litt bekymret for at jeg skal hoppe for fort inn i noe som jeg kan komme til å angre på senere.
derfor sjekka jeg litt på nettet og havnet her Spm ang kjøp av bil Icon_biggrin

Mine spm er da som følger:
1. Hva bør jeg se etter ved kjøp av bil, og hva bør jeg legge spesielt mye vekt på før jeg bestemmer meg?
2. Hvordan er 2-literen ifht 1,8, mtp drakraft, oppførsel, forbruk osv?
3. Hva bør jeg tenke på ifht vedlikehold, servicer, rustbehandling osv?
4. Man kontra aut. fordeler/ulemper, ting å tenke på osv?

Det er det jeg kommer på i farta.
Håper på svar, o hiv gjerne inn alt dere har av ekstraopplysninger og tips
utover de stilte spørsmål Spm ang kjøp av bil Icon_biggrin

Mvh
Tor-Arne
Til Toppen Go down
stigv
Normal Freak
Normal Freak



Antall Innlegg : 16
Join date : 19.08.2009

Spm ang kjøp av bil Empty
PosteTema: Re: Spm ang kjøp av bil   Spm ang kjøp av bil EmptyFre Okt 30, 2009 3:18 pm

Hei, Tor-Arne!

Er forhldsvis fersk S-Maxeier selv, men drister meg til å komme med svar på noe av det du spør om....

1. Blir ikke det litt smak og behag? Jeg har tre utstyrsdetaljer på min bil jeg definitivt har forelsket meg i...
-Parkeringssensorer både foran og bak (ikke alltid like lett å holde oversikt bakover)
-mørke ruter bak (ungene klager av og til fordi kompisene ikke se at de vinker når vi kjører forbi...det dr..er jeg i :-) )
-Solgardinene i bakdørene (perfekt supplement til de mørke rutene når det gjelder å holde sollys ute.)

2. 2-literen har en litt mer jevn effektutvikling mens 1,8literen er litt sånn gammeldags dau i bunn for så å komme veldig greit. Det sies dog det er kommet en oppdatering av motorstyringen som skal kurere dette...hvis det stemmer tror jeg ikke du vil merke stor forskjell. Det jeg har lest er at noen 1,8litere har litt med svinghjulsproblemer....til dels kostbart dersom dette skjer etter at garantitiden er utløpt. Forbruk ligger vel rimelig likt vil jeg tro. Min toliter ligger i følge kjørecomputeren på 0,7 i snittforbruk siden jeg tok den ut 9. juli.

3. Det samme som på alle andre biler.....beklager "tomt" svar...

4. Tja blir vel litt smak og behag og lommebok som bestemmer? Manuell er billigere i innkjøp og drift...automat er (etter min mening) behageligere, i alle fall på småkjøring.

Jeg er sikker på at du vil trives i S-Max - det er en fantastisk bil :-) Ja, jeg vet jeg er en smule inhabil :-)
Jeg ville sett etter en toliter med så mye utstyr som mulig, og med en fornuftig kjørelengde.... Ser noen biler har en del steinsprut foran bakhjulene og bak forhjulene...ikke så pent... Kjører selv på 17" på sommeren og 16" på vinteren. Merker fint lite forskjell. Selv 18" går helt greit uten at du mister komfort på grunn av hjulene. Når jeg skal handle neste gang (om tre år - hvis finansene tillater det) Skal jeg ha med sportsunderstell og 18" hjul :-) Da blir bilen å ligge enda bedre på vegen, samtidig som man fyller ut litt mer i hjulbuen. Når det gjelder dekk - både 17- og 18-tommere er dyre i originaldimensjon på S-Max...225/50-17 og 235/45-18 er ikke så innmari vanlige dimmensjoner...
Til Toppen Go down
MadaGasCar
Little Freak
Little Freak



Antall Innlegg : 6
Join date : 29.10.2009
Age : 38
Bosted : Tr.heim

Spm ang kjøp av bil Empty
PosteTema: Re: Spm ang kjøp av bil   Spm ang kjøp av bil EmptyLør Okt 31, 2009 12:27 am

Takker for fint svar stigv Spm ang kjøp av bil Icon_biggrin

Har blitt nødt til å begynne å se meg om etter en ny en,
da den jeg hadde for hånden hadde temmelig klare indikasjoner på
å være triksa med, mye slitasje til bare å ha gått 62k km, så den droppa jeg.
Er usikker på om jeg skal se etter nyimportert bil,
eller bil som er solgt ny i Norge, noen tips?

Har også både hørt endel om, og selv erfart, at Ford har en tendens til å være litt utsatt for rust, dog er min erfaring fra mye gamlere Forder.
Hvordan er S-MAXen på dette området?

Hvordan kan man forvente at S-MAXen holder seg i pris i årene framover?

Mvh
Tor-Arne
Til Toppen Go down
stigv
Normal Freak
Normal Freak



Antall Innlegg : 16
Join date : 19.08.2009

Spm ang kjøp av bil Empty
PosteTema: Re: Spm ang kjøp av bil   Spm ang kjøp av bil EmptyMan Nov 02, 2009 11:13 pm

Bare hyggelig å kunne være litt til hjelp!
Import vs. solgt ny i Norge - den diskusjonen tror jeg vi kan holde gående lenge, gitt... Jeg har aldri kjøpt importbil, men det tror jeg er mer tilfeldig enn noe bevisst forsøk på å unngå det.

Rust håper jeg er et ikkeproblem, det bør i alle fall være det....

Fram til nå har S-Max holdt seg veldig veldig bra i pris, så lenge du ikke har en bil som er totalt ribbet for utstyr eller er aldeles nedlesset i utstyr. Begge disse variantene fører ofte til større verditap enn "normalen". Det lønner seg ikke å være for gjerrig og samtidig kan man ikke vente å få igjen særlig mye mer enn en normalpris selv om du har "helgardert" bestillingsskjemaet...

/Stig
Til Toppen Go down
MadaGasCar
Little Freak
Little Freak



Antall Innlegg : 6
Join date : 29.10.2009
Age : 38
Bosted : Tr.heim

Spm ang kjøp av bil Empty
PosteTema: Re: Spm ang kjøp av bil   Spm ang kjøp av bil EmptySøn Nov 15, 2009 12:42 pm

Hei igjen.

Da har jeg kjøpt bil,
en sort 2006 modell Trend 1,8l,
med 7 seter, glasstak, oppvarmet frontrute +++.

Bilen er kjøpt ny i Norge av han jeg kjøpte den av,
har gått 64000 km, og har nettopp hatt storkontroll.

Svinghjulet er byttet, samt turboen pga ulyd,
begge deler tatt av autorisert Ford-verksted gjennom garanti.
Frambremsene er også skiftet ifbm storkontrollen.

Jeg er meget fornøyd med bilen så langt,
har hatt den en snau uke nå¨,
bortsett fra at jeg synes det blir litt mye giring ettersom 1,8 literen er litt for svak i mine øyne.
Men dette er noe som kan fikses med ny software,
om jeg har forstått det riktig?

En annen ting jeg synes er litt merkelig,
er at det virker som kjørelysene dimmer litt ned ved gasspådrag og når motoren er kald, det virker som de blir svakere når jeg gir på, og blir sterkere igjen når jeg slipper gassen etter pådrag.
Er dette normalt, eller bør dette sees over?

Jeg har også lagt merke til at det er litt kondens i den ene baklykten,
men for meg kan det virke som det er dobbelt glass i lykten,
og at denne kondensen kanskje ligger mellom de to glassene.
Er det noen som har noen formening om dette,
eller kan bekrefte/avkrefte mine formeninger om oppbyggingen av lykten?

Takker for all hjelp.

Mvh
Tor-Arne
Til Toppen Go down
MadaGasCar
Little Freak
Little Freak



Antall Innlegg : 6
Join date : 29.10.2009
Age : 38
Bosted : Tr.heim

Spm ang kjøp av bil Empty
PosteTema: Re: Spm ang kjøp av bil   Spm ang kjøp av bil EmptyLør Des 05, 2009 1:57 pm

Ingen som vet?
Til Toppen Go down
stigv
Normal Freak
Normal Freak



Antall Innlegg : 16
Join date : 19.08.2009

Spm ang kjøp av bil Empty
PosteTema: Re: Spm ang kjøp av bil   Spm ang kjøp av bil EmptyMan Des 14, 2009 12:54 pm

Hei!

Dimmingen av kjørelysene høres litt snedig ut for meg. Dette må du få sjekket på et verkdsted....du har jo ikke akkurat mangel på Fordforhandlere i og rundt Trondheim :-)

Kondens problemer i lykter har jeg ikke vært borti på S-Max, men er jo nesten like fersk eier som deg, så....

I forhold til 1,8-literen og at denne er litt dau i det lavere turtallsregisteret fikk jeg vite fra Olav, som er salgssjef på Melhus Bil, at det er kommet en oppgradering til motorstyringen som i alle fall skal bote en del på dette.

Hvis du stikker innom Melhus bil, og har litt ekstra penger i pungen vet jeg de har et komplett MS-stylingsett ferdig lakkert i svart til S-Max liggende..... Går sikkert an å få til en god pris på det ? :-)

Gratulerer med en flott bil, forresten!

/Stig

P.S.
Det er adskillig større aktivitet på det engelske forumet:
http://www.smaxownersclub.co.uk/
Til Toppen Go down
MadaGasCar
Little Freak
Little Freak



Antall Innlegg : 6
Join date : 29.10.2009
Age : 38
Bosted : Tr.heim

Spm ang kjøp av bil Empty
PosteTema: Re: Spm ang kjøp av bil   Spm ang kjøp av bil EmptyFre Jan 22, 2010 12:46 pm

Takker så mye for svar,
skal ta kontakt med Melhus Bil jeg Smile
Til Toppen Go down
Richard
Normal Freak
Normal Freak



Antall Innlegg : 22
Join date : 14.01.2010
Bosted : Bergen

Spm ang kjøp av bil Empty
PosteTema: Re: Spm ang kjøp av bil   Spm ang kjøp av bil EmptyFre Jan 22, 2010 9:18 pm

Litt veldig OT....men du MadaGasCar....Har eller har du hatt en Nissan 200SX? Syntes å kjenne igjen nikket ditt fra http://www.200sx-ogn.org/ forumet.
Hadde selv en S13 og var litt aktiv på det forumet i de 2 årene jeg hadde bilen.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Spm ang kjøp av bil Empty
PosteTema: Re: Spm ang kjøp av bil   Spm ang kjøp av bil Empty

Til Toppen Go down
 
Spm ang kjøp av bil
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Ford Freaks S-MAX Forum :: GENERELL DISKUSJON :: Diverse-
Gå Til: